August Berg lämnar Leksands IF
Publicerad: 2022-05-03
Leksands IF har i samråd med August Berg beslutat att avsluta avtalet med den 23-årige backen vars karriär fortsätter i HockeyAllsvenskan.

August Berg kom till Leksand som junior från AIK inför säsongen 2018/2019, och det dröjde inte länge innan han tagit steget från J20-laget till representationslaget på herrsidan. I slutet av samma säsong skrev Berg för alltid in sig i föreningens historieböcker då han gjorde det avgörande målet i förlängningsspelet på bortaplan mot Mora IK som innebar avancemang till SHL för Leksands del.

Säsongen 2019/2020 var Berg till stora delar utlånad till Södertälje SK i HockeyAllsvenskan, men då han säsongen 2020/2021 återigen var tillbaka i Leksands IF stod han för sin hittills poängstarkaste säsong då han producerade 13 poäng (5+8) på 47 matcher i SHL. Den nyligen avslutade säsongen, 2021/2022, spolierades till den största delen för Berg på grund av en skada, och det kom endast att bli 22 matcher för den unge backen under vintern.

Leksands IF har nu i samråd med Berg valt att avsluta avtalet, och August Berg fortsätter karriären i HockeyAllsvenskan.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson om att avtalet med August Berg avslutas:
-Jag vill tacka August för sin tid här och nu i Leksands IF. Vid vårt avslutningssamtal med August efter säsongen diskuterade vi hans framtid och vad han behöver i sin karriär efter sin skada. August behöver få spela matcher efter att ha missat nästan hela förra säsongen, och där vi är med Leksands IF just nu så kunde jag inte garantera honom detta. Vi bestämde då att det bästa var att August var fri att söka en ny klubb. August är en underbar kille med en inställning som smittar av sig, och jag önskar honom stort lycka till i framtiden.

Richard Brasar