Krönika: "Toppen av isberget"
Publicerad: 2022-03-09
Krönika
Från och med denna vecka finns vårnumret av medlemstidningen Leksingen att läsa när du loggat in på din medlemssida. I detta nummer kan du bland mycket annat läsa följande krönika av ordförande Claes Bergström.

Vi har i Leksands IF två starka representationslag, och att dessa fortsätter att prestera är en viktig pusselbit för att skapa stabilitet för föreningen på både kort och lång sikt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att a-lagen för herr och dam endast är toppen av isberget för en klubb som blir framgångsrik över tid.
Man brukar säga att endast 10% av ett isberg är synligt ovan vattenytan och den jämförelsen är inte helt dum när man ska beskriva en elitklubb i ishockey, där vi kan säga att representationslagen utgör toppen av isberget. Under ytan finns väldigt mycket av det arbete och den verksamhet som skapar en klubb som blir framgångsrik över tid.

Ungdoms- och juniorverksamheten

En av dessa saker är juniorverksamheten. Det är väldigt viktigt att vi har en bra juniorverksamhet på alla plan för att förse elitlagen med spelare löpande. För att kunna få fram flera Emil Heineman eller Isak Rosén behöver vi säkerställa att Leksands IF är ett toppalternativ för utveckling av svenska talanger, oavsett kön. Vi gör detta via ett sunt ledarskap som tar ansvar för hur vi utvecklar människorna till att bli sitt bästa jag både på och utanför isen.
Vi behöver även se till att vi kan erbjuda dessa unga talanger bästa möjliga förutsättningar i form av faciliteter och andra materiella förutsättningar. Här har vi en resa att göra och vi behöver säkerställa att vi ser utbildningen av framtidens elitspelare som en investering och inte bara en rak kostnad.
På damsidan sitter vi just nu och tittar på vad nästa steg är. Man kan säga att om utmaningen för herr är att maximera, så är det för dam inledningsvis att sjösätta en verksamhet som blir hållbar på kort och lång sikt.
Vi ska dra nytta av att vi genom herrlaget har en extremt stark motor ekonomiskt, och på ett smart sätt använda det för att stärka ungdoms- och juniorsidan. Alla framgångsrika klubbar idag investerar mycket tid och pengar i sin ungdoms- och juniorverksamhet, det är en grundförutsättning och vi är på god väg mot något väldigt bra här.

Hur blir vi bäst?

Vi behöver även säkerställa att vi maximerar den kommersiella utvecklingen av varumärket Leksands IF och andra tillgångar, som vår arena. Hur säkerställer vi på bästa sätt ekonomiska muskler som vi kan använda för att växa, från barnen i TKH till elit?
Leksands IF har under långa perioder de senaste 20 åren fokuserat på att överleva och det har med all förståelse satt spår i föreningen. Jag ser det dock som en av våra största utmaningar att gå från ”överlevnads-mode” till att jobba mer som entreprenörer som vill ta täten i utvecklingen av svensk hockey. Vi vill vara de som driver på för innovation i hur hockeyutbildning och verksamhet sköts, samt hur vi skapar ekonomiska förutsättningar för hur vi på kort och lång sikt ska bli bäst.

Ett enat Leksands IF är det väldigt få som kommer att kunna stå emot!
//Claes Bergström, ordförande, Leksands IF Ishockey AB

Leksands IF