Tatum Amy ansluter till LIF
Publicerad: 2023-08-22
Damlaget
Leksands IF har kommit överens med den kanadensiska forwarden Tatum Amy om ett kontrakt som sträcker sig över den kommande säsongen, 2023/2024.

Tatum Amy har tidigare i karriären spelat hemma i Kanada för Yellowhead Cheifs och nu senast Mount Royal University vilka Tatum representerat i de sex senaste säsongerna. Förra säsongen blev Tatum tillsammans med Mount Royal University mästare i USports.

- Jag är väldigt exalterad över att få komma till Sverige och inleda ett nytt äventyr i min hockeykarriär. Mycket av det Leksand kämpar för att nå rimmar väl med mina personliga mål. Jag ser framemot att ställas inför nya utmaningar, skapa nya kontakter och vara en del av en organisation som känns extremt professionell. På isen hoppas jag kunna bidra med ett starkt försvarsspel kopplat till min centerroll samtidigt som jag också vill vara en ledare både på och utanför isen, säger Tatum Amy.

Även om Tatum lyfter fram sina defensiva färdigheter har den högerfattade forwarden genom karriären dessutom varit en pålitlig offensiv kraft. Under sina tre säsonger med Yellowhead Chiefs noterades hon för 101 poäng på 117 matcher och med Mount Royal University blev det 88 poäng på 149 matcher.

Parallellt med spelarkarriären har Tatum dessutom hunnit med en säsong som assisterande coach för Calgary Fire U18.

Alexander Bröms om värvningen av Tatum Amy:

- I och med Hanna Skölds frånvaro öppnades det upp en forwardsplats som vi kände att vi behövde fylla. Tatum och jag hade varit i kontakt tidigare men då hon annonserade att hon skulle spela i PHF (Premier Hockey Federation) uteblev en fortsatt dialog. När sedan PHF kom med nyheten att ligan inte skulle starta som tänkt blev Leksand aktuellt igen för Tatum.  I Tatum får vi en spelskicklig forward som har många kvaliteter och som vi kommer ha stor nytta av i vinter. Vi är trygga med att det är ytterligare en bra karaktär vi får in i gruppen.

Leksands IF