Hana Haasova förstärker Leksands IF
Publicerad: 2022-06-03
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den tjeckiska landslagsforwarden Hana Haasova som närmast kommer från spel i Göteborg HC. Det nyskrivna kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Den 18-åriga tjeckiskan Hana Haasova representerade i sitt hemland HC Slezan Opava och HK Opava på såväl ungdoms- som juniornivå på herrsidan samt i damernas andraliga i Tjeckien. Inför säsongen 2021/2022 gick flyttlasset till Sverige då Göteborg HC blev ny klubbadress för Haasova. I SDHL stod Haasova för 14 poäng (11+3) på 36 matcher, och i det efterföljande kvalspelet blev hon lite av en hjälte med sina fyra mål på tre matcher när hennes Göteborg säkrade SDHL-platsen.

På den internationella scenen har Hana Haasova spelat två J18-VM för Tjeckien, och trots sin ringa ålder även hunnit med att debutera i seniorlandslaget för sitt hemland. Det nyskrivna kontraktet med Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Hana Haasova om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt exalterad och hedrad över att få komma till Leksand och jag kan knappt vänta på att säsongen ska börja. Jag är även mycket glad att det jobbet jag lade ned under förra säsongen uppmärksammades av Leksand. Jag ser mig själv som en spelare som sätter laget i första rummet, och jag bidra med bra energi. Jag hoppas kunna bidra såväl defensivt med många blockade skott och i offensiven med en del mål och assist.

-Leksands IF är en klubb med stark historik och supportrar som verkligen brinner för ishockeyn, vilket jag ser fram emot att vara en del av. Jag har hört att byn och naturen som omger den verkligen är vacker, men utöver det vet jag inte jättemycket om Leksand som ort. Jag ser dock verkligen fram emot att få komma på plats och lära mig mer om Leksand och Dalarna.

Alexander Bröms om nyförvärvet Hana Haasova:
-Vi höll ögonen på Hana under föregående säsong där vi tyckte att hennes spel imponerade. Vi hoppas att Hana ska fortsätta vara en offensivt producerande spelare även i Leksand, och även utöka sin produktion i rätt omgivning. Hana har potential att bli en riktigt bra ishockeyspelare och även ta en plats i det Tjeckiska seniorlandslaget inom snar framtid.

Richard Brasar