Tobias Ekberg förstärker Leksands IF
Publicerad: 2021-10-13
Leksands IF stärker upp backsidan genom att värva LIF-bekantingen Tobias Ekberg, som närmast kommer från spel i Djurgården. – I Tobias får vi en spelande back med bra rörlighet och skridskoåkning, säger General Manager Thomas Johansson.

Den 27-årige backen Tobias Ekberg, som har Töreboda HF som moderklubb, har representerat Leksands IF även tidigare i karriären, då han spelat juniorhockey i föreningen mellan säsongen 2010/2011 – 2013/2014.
Därefter har Ekberg hunnit med spel i HockeyEttan (Borlänge HF, Mariestad BoIS och Östersunds IK), HockeyAllsvenskan (IK Oskarshamn och IK Pantern) samt SHL (Malmö Redhawks och Djurgårdens IF). Den gångna säsongen noterades Ekberg för 15 poäng (4+11) på 50 grundseriematcher i DIF-tröjan.

Thomas Johansson, GM
– Härligt att Tobias kommer tillbaka till Leksand. I Tobias får vi en spelande back med bra rörlighet och skridskoåkning. Han kommer att passa bra in i vårt sätt att spela, och framförallt hjälpa oss i vårt spel bakifrån. Det känns skönt att vi breddar vår backsida som har varit hårt drabbad av skador. Vi jobbar på att få Tobias spelklar så fort som möjligt.

Tobias Ekberg
– Jag har alltid haft som mål att någon gång komma tillbaka till Leksands IF igen, och det känns verkligen jättebra att det blir av nu. Jag har jättefina minnen från min tid i Leksand, och det finns många bekanta ansikten kvar i föreningen än i dag, så jag ser väldigt mycket fram emot att träffa alla - både gamla och nya. Jag skulle beskriva mig själv som en stabil tvåvägsback och hoppas att jag kommer att stå för ett lugn och vara en trygghet på isen. Att komma tillbaka till Leksands IF känns inspirerande, jättekul och helt rätt, nu kör vi!

Kontraktet med Tobias Ekberg sträcker sig över nuvarande och kommande säsong, alltså till och med säsongen 2022/2023.

Leksands IF