Tre spelare förlänger
Publicerad: 2023-04-28
Damlaget
Leksands IF har kommit överens med Emma Polusny, Tereza Radová och Anna Purschke om kontraktsförlängningar som i samtliga tre fall gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Emma Polusny

24-åriga Emma Polusny kommer ursprungligen från Minnesota i USA. Som ungdoms- och juniorspelare representerade hon Mound Westonka High School i Minneapolis västra utkant. Det kom att bli fem säsonger i high school-ligan USHS innan karriären inför säsongen 2017/2018 gick vidare med spel för Saint Cloud State University dryga timmen nordväst om Minneapolis, där hon under fem säsonger representerade skolan i NCAA. Vid VM 2019 var Polusny dessutom en del av det amerikanska laget som tog guld i turneringen. Det är inte vanligt förekommande att målvakter utses till lagkaptener, men Emma Polusny har faktiskt varit såväl kapten som assisterande kapten under sina år i både Mound Westonka och Saint Cloud.

Under sin första säsong i Leksands IF, den nyligen avslutade säsongen 2022/2023, vaktade Polusny kassen vid 27 grundseriematcher och samtliga 3 slutspelsmatcher med fin statistik. Det nyskrivna kontraktet som innebär att Emma Polusny stannar i Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Emma Polusny om att förlänga sitt kontrakt med Leksands IF:
-Att komma tillbaka till Leksand för ytterligare en säsong var ett lätt val för mig med tanke på hur stark hockeygemenskapen är där. Jag hade en lite trög start av förra säsongen på grund av en del skadeproblematik kombinerat med processen att komma in i en ny kultur och miljö, men allt eftersom året gick kände jag att jag verkligen hittade mitt spel och blev bekväm med att bo och spela i Leksand. När jag nu går in på min andra säsong tar jag med mig många lärdomar från den första året. Förväntningarna jag har på mig själv och laget är höga inför säsongen och jag känner att organisationen stöttar oss i att göra allt för att skapa en vinnarkultur.

Tereza Radová

21-åriga Tereza Radová är född i Tjeckiska Svitavy mellan Prag och Ostrava, norr om Brno. Som ungdomsspelare representerade Radová såväl HC Uničov i andraligan på damsidan, som HC Olomoucs U16-lag tillsammans med killarna. Säsongen 2017/2018 debuterade Radová i den tjeckiska högstaligan på damsidan då hon anslöt till SK Karviná där hon spelade parallellt med fortsatt spel i HC Olomouc.

Inför säsongen 2020/2021 gick flyttlasset till Sverige och Göteborg HC för Tereza Radová, där hon spelade två säsonger innan hon inför den nyligen avslutade säsongen anslöt till Leksands IF. Under sin första vinter i Leksand stod hon för 6 poäng (1+5) på 18 matcher i SDHL. På landslagsnivå har Radová spelat J18-VM, A-VM och OS med Tjeckien.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Tereza Radová stannar i Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Tereza Radová om att förlänga sitt kontrakt med Leksands IF:
-
Jag känner mig riktigt exalterad över att återvända till Leksands IF. Det är fantastiskt att få möjligheten att fortsätta jobba med en så bra kultur som finns i Leksand, och det är en ära att spela ytterligare en säsong i föreningen. Förra säsongen var full av upp- och nedgångar där vi inte uppfyllde förväntningarna som vi hade i början av säsongen, men kom ihop som lag och avslutade säsongen väldigt bra. Det var en fantastisk resa och vi fick många nya erfarenheter. Inför den kommande säsongen har jag ännu högre förväntningar både på laget och speciellt på mig själv. Jag kan knappt vänta på vinterns utmaningar och vår resa mot framgång.

Anna Purschke

24-åriga Anna Purschke kommer ursprungligen från Sherwood Park, Alberta, i Kanada. Innan hon anslöt till Leksands IF spelade hon sex säsonger i Mount Royal University i den kanadensiska universitetsligan USports, bland annat under ledning av Leksands nuvarande huvudtränare Jordan Colliton. Under sina säsonger i Mount Royal University spelade Anna Purschke 132 matcher i ligan och slutspel, och under dessa stod för 49 poäng (27+22).

Under säsongen 2022/2023 stod Purschke för 10 poäng (7+3) på 33 tävlingsmatcher för Leksands IF med grundserien och slutspelet inkluderat. Det nyskrivna kontraktet som innebär att Anna Purschke stannar i Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Anna Purschke om att förlänga sitt kontrakt med Leksands IF:
-Jag är väldigt glad över att komma tillbaka till Leksand för ytterligare en säsong. Jag tycker att laget gjorde stora framsteg under förra säsongen och jag ser fram emot att fortsätta med det arbetet. Leksand är ett lag som jobbar hårt och spelar med stor vilja vilket passar mig perfekt. Vi har dessutom en stor supportergemenskap bakom oss som gör upplevelsen som spelare i Leksands IF ännu större och ännu bättre. Jag ser verkligen fram emot att träffa mina lagkamrater och dra igång säsongen igen.

"En ryggrad"

Sportsligt ansvarige för damverksamheten i Leksands IF, Alexander Bröms, är nöjd med att ha knutit upp Emma Polusny, Tereza Radová och Anna Purschke för ytterligare en säsong i den vitblåa tröjan.

-Att få behålla de här tre tjejerna känns jätteroligt. De tre utgör något av en ryggrad för oss och att få fortsätta jobba med dem känns väldigt bra. Alla tre är på ett eller annat sätt nyckelspelare för oss inför den kommande säsongen, och utgör en bra grund i vårt lagbygge inför SDHL-säsongen, säger Alexander Bröms.

Richard Brasar