Herrlagets tränarstab klar
Publicerad: 2022-04-26
Leksands IF har skrivit ett treårskontrakt med Pär Styf som blir assisterande tränare i herrlaget, och därmed är ledarstaben på herrsidan komplett inför den kommande säsongen.

Herrlagets huvudtränare Björn Hellkvist förlängde i vintras sitt avtal med Leksands IF där det nya avtalet gäller över säsongen 2024/2025, och den assisterande tränaren Mikael Karlberg har ett år kvar på sitt avtal. Nu står det klart att Hellkvist och Karlberg får en ny kollega i form av Pär Styf som närmast kommer från rollen som assisterande tränare i IF Malmö Redhawks. Styf har signerat ett avtal med Leksands IF som gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2024/2025.

Pär Styf har en lång och gedigen karriär som spelare bakom sig, där han är mest känd för sina 12 säsonger i Timrå IK. Tränarkarriären inleddes säsongen 2012/2013 som assisterande tränare för Kovlands IF i HockeyEttan innan han inför säsongen 2013/2014 anslöt till MoDo Hockey som juniortränare. Efter fyra säsonger i juniorleden i MoDo blev Styf rekryterad till föreningens representationslag på herrsidan där han kom att axla rollen som assisterande tränare till och med säsongen 2020/2021.

Inför den nyligen avslutade säsongen anslöt Pär Styf till IF Malmö Redhawks där han arbetat under den gångna säsongen. Avtalet med Leksands IF gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2024/2025.

Pär Styf om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns riktigt bra att komma till Leksands IF. Det är en härlig utmaning och jag är tacksam att jag får chansen att hjälpa Leksand att ta nästa steg i deras utveckling. Jag var faktiskt på Leksands sommarhockeyskola under flera år när jag var liten så jag har många härliga minnen från Leksand. Jag har träffat både "Challe" och Millner tidigare på olika utbildningar så jag vet att det är bra och härliga ledare och människor. Jag även jobbat med Björn tidigare och gillar verkligen både hans ledarstil och hur är som människa. Jag skulle vilja vara, och hoppas att jag är, en ledare som är noggrann och motiverande, och jag vill utveckla både spelarna och laget.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om rekryteringen av Pär Styf:
-Pär Styf har stor erfarenhet både som spelare och ledare på högsta nivån i Sverige. Pär kommer jobba med den individuella delen runt våra backar samt ansvara för de defensiva delarna i vårt spel. Det känns superbra att Pär med sin erfarenhet och sina ledaregenskaper kommer till oss i Leksands IF. Björn och Pär har dessutom jobbat ihop tidigare vilket också är en fördel då processen i ledargruppen snabbt sitter på plats.

Richard Brasar