Leksands IF inleder samarbete med We & Sports
Publicerad: 2022-02-07
Leksands IF
Förra veckan presenterades ett samarbete med Locker Room Talk som syftar till att skapa en bra attityd och främja jämlikhet hos unga idrottare. Nu kan vi med glädje presentera ett samarbete med We & Sports som riktar sig till våra juniorspelare och deras psykiska hälsa.

Leksands IF inleder ett samarbete med We & Sports som arbetar med ungas psykiska hälsa. Detta för att ge ungdomarna rätt verktyg för att hantera livets med- och motgångar. Tillsammans med Leksands Gymnasium kommer förstaårseleverna få en utbildning vid fem tillfällen, två timmar vid varje tillfälle. Föreläsningarna i mental hälsa ger ökad kunskap och inspiration i mental hälsa och syftar till att medvetandegöra riskfaktorer och friskfaktorer i ämnet.

-Vi presenterade förra veckan föreningens arbete tillsammans med Locker Room Talk för våra ungdomar. Att därför kunna koppla på We & Sports för våra juniorer känns väldigt bra. Sätter vi inte välmåendet i första rummet skapar vi inga förutsättningar för våra spelare att lyckas bra på isen. Att dessutom göra det tillsammans med skolan där det blir en del av utbildningen är något vi verkligen värdesätter, säger Patric Skoglund, varumärkesansvarig och marknadschef på Leksands IF.

Samarbete med Leksands Gymnasium

Genom att lära ungdomar hur kroppen och huvudet samarbetar hjälper vi dem att påverka sitt mentala välmående. Med forsknings- och erfarenhetsbaserade utbildningsinsatser hjälper We & Sports både ungdomar, föräldrar och ledare att hitta verktygen de behöver för att hjälpa sig själva och varandra. Detta kommer också att göras i samarbete med Leksands Gymnasium där förstaårseleverna kommer att få en utbildning.

-Vi i Leksands IF vill arbeta för att stärka och värna om våra juniorers välmående. Att göra insatser som stärker våra spelare mentalt kommer skapa förutsättningar för dem att prestera bättre som hockeyspelare och utvecklas som människa i deras satsning mot en elitkarriär. Vi är väldigt glad över att starta detta projekt och samarbete med We & Sports tillsammans med Leksands Gymnasium säger Jesper Ollas, junioransvarig på Leksands IF.

Eleverna på hockeygymnasiet, såväl tjejer som killar på NIU- och LIU-utbildningarna, kommer under sitt första år att genomföra utbildningen med We & Sports på skoltid. Från gymnasiets håll ser man mycket positivt på samarbetet.

-Det är tufft att kombinera gymnasiestudier med en elitsatsning. Därför känns det extra bra att kunna ge våra idrottselever en proffsig utbildning där vi stärker huvudet. Vi vet ju att mental hälsa är en förutsättning för goda prestationer på kort och lång sikt, säger Marko Sandelin, biträdande rektor Leksands gymnasium.

Leksands IF