Olle Alsing tillbaka i Leksands IF
Publicerad: 2022-05-12
Leksand har gjort klart med backen Olle Alsing som återvänder till föreningen efter fyra år i andra klubbar. Avtalet med Alsing gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Olle Alsing kommer ursprungligen från Uppsala där han inledde hockeyspelandet i moderklubben Almtuna IS. I Almtuna tog han steget från ungdomsspelare via juniorlagen till en ordinarie plats i föreningens representationslag i HockeyAllsvenskan som 18-åring. Efter två starka säsonger i HockeyAllsvenskan som juniorspelare gick karriären vidare på SHL-nivå då han inför säsongen 2016/2017 skrev på för den första sejouren i Leksands IF. Alsings första säsong i Dalarna slutade med relegering för Leksands del, men han förblev föreningen trogen och stod för en stark säsong i HockeyAllsvenskan från sin backposition.

Inför säsongen 2018/2019 lämnade dock Olle Alsing för spel i Djurgården i SHL och fick där något av ett genombrott på SHL-nivå vilket även resulterade i ett NHL-kontrakt med Ottawa Senators för Alsing efter säsongens slut. Säsongen därefter var han tillbaka i Djurgården på lån från Senators, men inför säsongen 2020/2021 valde Alsing att pröva sina vingar på nordamerikansk mark. Säsongen inleddes med en utlåning till Graz 99ers i Österrike i väntan på att säsongen skulle återupptas efter pandemiuppehållet. Innan sommaren kom hann Alsing med att representera Ottawa Senators vid 4 NHL-matcher och Belleville Senators vid 11 AHL-matcher.

Under den nyligen avslutade säsongen, 2021/2022, har Olle Alsing haft sin hemmabas i kazakstanska Nur-Sultan där han representerat Barys Nur-Sultan i KHL där han spelade 48 matcher med slutspelet inkluderat, och i dessa stod för 11 poäng (2+9).

Det nyskrivna avtalet som innebär att Olle Alsing återvänder för sin andra sejour i Leksands IF är skrivet över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Olle Alsing om att återvända till Leksands IF:
-Det ska bli sjukt kul att komma tillbaka till Leksand och få spela i Tegera Arena framför alla fans igen. Senast jag kom till Leksand var målet att inte åka ur SHL, medan målet denna gång är att vinna SHL och den utmaningen ser jag fram emot.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Olle Alsing:
-Olles främsta egenskaper är hans underbara rörlighet, hans blick och passningsspel, hans förmåga att läsa spelet och hans kreativitet. Olle är väldig placeringssäker och sättet han löser trånga situationer i spelet med puck är en del som kommer hjälpa oss enormt mycket. Olle har trots sin unga ålder hunnit med en hel del och vi ser verkligen fram emot att få fortsätta utveckla honom inom alla områden hos oss i Leksands IF.

Säkra ditt säsongskort

Fram till och med nu på söndag, den 15 maj, kan du som har varit privat säsongs- eller seriekortsinnehavare 21/22 förlänga din plats över säsongen 22/23. Från och med den 16 maj kommer reservationen att släppas och din plats kommer att erbjudas till någon annan.

Som säsongskortsinnehavare behåller du din plats i arenan under säsongens samtliga hemmamatcher, inklusive eventuella träningsmatcher samt fortsättningsspel. Utöver din säkrade plats i arenan kommer du också att få en rabattkupong som ger dig rätt till 30% rabatt vid ett köptillfälle i vår souvenirshop. Du kommer också att bjudas in till säsongskortsträffar och en säsongskortsresa till en bortamatch.

Säkra ditt säsongskort här

Richard Brasar