Lore Baudrit ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2023-06-05
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den franska landslagsforwarden Lore Baudrit inför den kommande SDHL-säsongen. Baudrit kommer närmast från spel i Linköping HC och kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

31-åriga Lore Baudrit är född i franska Castres, och hon debuterade i landslagssammanhang för sitt hemland redan som 16-åring. Efter att ha samlat på sig erfarenhet från spel såväl i den franska ligan som i landslagsspel var det inför säsongen 2012/2013 dags för Baudrit att ta nästa steg i karriären då flyttlasset gick över Atlanten för spel i University of Montréal som hon kom att representera under fem säsonger mellan 2012-2017. Efter ytterligare en säsong på kanadensisk mark med Montréal Canadiennes anslöt Baudrit till IF Björklöven i DamEttan inför säsongen 2018/2019 där hon kom att stå för en poängproduktion i en helt egen klass i toppen av poängligan. Detta medförde givetvis intresse från SDHL-håll och hon kom att avsluta sin debutsäsong på svensk mark i MoDo Hockey, där hon även blev kvar under de kommande tre säsongerna.

Inför den nyligen avslutade säsongen 2022/2023 gick karriären vidare med spel i Linköping HC för Lore Baudrit som hittills under sina säsonger i Sverige hunnit spela 157 tävlingsmatcher i SDHL och SM-slutspelet och under dessa totalt stått för 65 poäng (31+34). I landslagssammanhang har Baudrit spelat flertalet turneringar med seniorlandslaget i såväl A- som B-VM, J18-VM samt OS-kvalturneringar.

Kontraktet som innebär att Lore Baudrit ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Lore Baudrit om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad över att få komma till Leksands IF och ser mycket fram emot att få komma på plats. Jag gillar filosofin och kulturen Leksand har skapat med höga ambitioner och bra träningsstruktur, så efter samtal med både Alexander och Jordan kändes Leksands IF helt rätt för mig. Jag tror att det är den perfekta platsen för min fortsatta karriär och utveckling, och jag hoppas att kunna hjälpa laget att nå de uppsatta målen.

-Som spelare bygger jag mitt spel genom att först och främst bidra med ett bra försvarsspel. Offensivt skulle jag beskriva mig själv som en intensiv spelare som använder min storlek för att skydda pucken och skapa målchanser genom att skapa spelvändningar och använda min storlek runt målet. Det tillsammans med min erfarenhet vill jag ta med till Leksand för att bidra till lagets bästa.

Alexander Bröms om nyförvärvet Lore Baudrit:
-I Lore får vi en hårt jobbande spelare som inte är rädd att sticka näsan i blöt. Hon har under några år samlat på sig värdefull erfarenhet från SDHL samt det franska landslaget där hon är ledande spelare. Den erfarenheten kommer vara viktig för oss i vinter. Lore kan ta många olika roller och kommer alldeles säkert spela en viktig roll för oss kommande säsong.

Richard Brasar