Tereza Radová klar för Leksands IF
Publicerad: 2022-07-28
Damlaget
Ispremiären för damlaget är bara knappa veckan bort, och det står nu klart att man förstärker laget med den tjeckiska landslagsspelaren Tereza Radová inför den kommande SDHL-säsongen. Kontraktet med Radová gäller över den kommande säsongen.

20-åriga Tereza Radová är född i Tjeckiska Svitavy mellan Prag och Ostrava, norr om Brno. Som ungdomsspelare representerade Radová såväl HC Uničov i den andraligan på damsidan som HC Olomoucs U16-lag tillsammans med killarna. Säsongen 2017/2018 debuterade Radová i den tjeckiska högstaligan på damsidan då hon anslöt till SK Karviná där hon spelade parallellt med fortsatt spel i HC Olomouc.

Inför säsongen 2020/2021 gick flyttlasset till Sverige och Göteborg HC för Tereza Radová, där hon spelat under de senaste två säsongerna. På landslagsnivå har Radová spelat J18-VM, A-VM och OS med Tjeckien. Kontraktet som innebär att Radová ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Nyförvärvet Tereza Radová om att ansluta till Leksands IF:
-Att komma till Leksands IF ger mig en stor möjlighet för mig att utvecklas som spelare och att hjälpa laget uppnå målen, och jag är verkligen förväntansfull på vad som komma skall. Jag skulle säga att jag är en stark spelare på isen, och jag jobbar hårt både på och utanför isen. Jag kan dessutom spela såväl forward som back om det behövs. Jag vill bidra med positiv attityd till gruppen och stå för ett ansvarsfullt spel på isen.

-Jag tror att det kan bli en riktigt bra säsong för oss med nya spelare in i laget, nya möjligheter och en tro på att vi kan bli ett av de bästa lagen i vinter. Jag har hört många bra saker om Leksands IF, och det har alltid varit ett svårt lag att spela mot med bra spelare och ett snabbt spel. Jag ser fram emot att bli en del av det. Leksand är såklart lite mindre än Göteborg, men det påminner om min hemstad i Tjeckien, och jag längtar efter att komma på plats och starta säsongen.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Tereza Radová:
-Tereza har trots sin ringa ålder representant det Tjeckiska landslaget under de tre senaste säsongerna och har därmed skapat sig viktig internationell erfarenhet, och hon vet vad som krävs för att spela på hög nivå. Hon kommer till Leksand med ambitionen att utvecklas ytterligare vilket vi kan och vill bidra med hos oss.

Richard Brasar