Hockeygymnasium LIU

Lokal idrottsutbildning

Bild saknas
Information

Leksands IF och Häradsbygdens SS bedriver gemensamt Lokal idrottsutbildning (LIU) tillsammans med Leksands Gymnasium.

Vårt lokala alternativ till hockeygymnasium, LIU, är en möjlighet för spelare att fortsätta sin hockeykarriär i Leksand. Idag har man ett gott samarbete med NIU (Nationell idrottsutbildning) och ett gemensamt arbete mellan ledare att utveckla spelare. Kvällstid tillhör man föreningen Häradsbygdens SS och går under lagnamnet Team Leksand.

Ishockey

Den idrottsliga verksamheten bedrivs på idrottsområdet i Leksand och främst i Tegera Arena och Träningshallen, 200 meter från Leksands Gymnasium och 800 meter från centrala Leksand. Båda arenorna har eget gym. Vi har även ett samarbete med den närliggande gymkedjan Actic.

HG-passen genomförs på förmiddagar/dagtid 2-3 dagar i veckan. Klubb- och lagverksamheten sker på eftermiddagar/kvällstid 4-5 dagar i veckan. Normalt spelas det 1-2 matcher i veckan.

Totalt ligger en belastning på ca 8-10 pass/veckan, inkluderat isträning, fysträning och match.

Den träning som bedrivs på hockeygymnasiet är inriktad mot individens utveckling och utvecklingsplan. Lagträningen syftar till att utveckla det taktiska spelet och spelförståelsen. Detta utifrån föreningens spelidé.

Skola

Leksands IF Ishockey, Häradsbygdens SS och Leksands gymnasium samarbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för att elever ska utvecklas i sina idrottsfärdigheter. På samtliga skolförlagda program kan elever kombinera studierna med sin satsning inom ishockey.

För att studier, träning och ett boende på annan ort ska bli så bra som möjligt krävs vilja, ambition och självdisciplin. I Leksand strävar vi efter att elever ska känna sig trygga, trivas och uppleva en gynnsam studiesituation. Elever ska ges studieförutsättningar som kan leda fram till fortsatta studier, arbete eller en eventuell elitkarriär inom ishockey.

Mer information om Leksands gymnasium hittar du HÄR

Boende

För inflyttade spelare förläggs boende i första hand på Leksand Strand, och därefter i mån av lediga lägenheter från Leksands IF. Leksand Strand ligger vackert beläget vid Siljan med gångavstånd till skol- och idrottsområdet.

Kost

Efter morgonträningarna äter spelarna frukost på skolan och lunch serveras varje skoldag på skolan.

Ansökan och intaget

Ansökan till Lokal idrottsutbildning (LIU) sker i samband med sökningen av gymnasieval. Gymnasieansökan gör eleverna tillsammans med andra elever i sina hemkommuner. De ska alltid göra sitt gymnasieval med hjälp av studie- och yrkesvägledaren på grundskolan.

Mer information om Lokal idrottsutbildning (LIU) finns att läsa om på Leksands Gymnasium HÄR

Intaget sker i första hand lokalt, därefter regionalt, nationellt och internationellt.

Häradsbyggdens SS och Team Leksand söker efter spelare med engagemang, eget driv, och hockeykunskaper som krävs för att kunna delta i verksamheten.

Intresseanmälan

Är du intresserad av att gå på Lokal idrottsutbildning i Leksand och samtidigt delta i klubbverksamheten för Häradsbygdens SS och Team Leksand, anmäl då gärna ditt intresse via länken nedan och fyll i formuläret. På så sätt hamnar du även i vår databas och vi kan återkoppla till er. Observera att denna intresseanmälan har inget med den slutgiltiga ansökan att göra som sker via skolan.

Gör din intresseanmälan HÄR

TRY-OUT

Den 5 januari 2024 kommer Leksands IF och Häradsbygdens SS tillsammans med Leksands gymnasium att arrangera en try-out för killar födda 2008. Vill du veta mer om vår try-out och göra en anmälan så klickar du  här

Jesper Ollas