Bild saknas
Vision: Ett Leksands IF

Under vintern 2020 påbörjade vi en resa med målet att ta vårt älskade Leksands IF till nya höjder. Syftet var att skapa en gemensam vision över var vi som förening ska befinna oss 2025, samt hur vi ska gå till väga för att nå vår målbild.

Genom hela denna process har vi involverat supportrar, medlemmar, partners, föreningsstyrelsen, bolagsstyrelsen, sporten och den operativa verksamheten. Vi har via enkäter sett till att samla in så många tankar och synpunkter som möjligt, och totalt sett har omkring 1000 personer varit med och format vår vision – ett Leksands IF.

Genom arbetet blev det som vi redan visste tydligt för oss – hur starka vi är när vi jobbar tillsammans. Att vi som förening på många sätt är ojämförbara med andra föreningar, det visste vi redan. Vårt arv, vår historia och våra supportrar är något speciellt och något som är få förunnat, men vår främsta och viktigaste styrka är den gemensamma kraft vi kan uppnå när alla blåvita krafter drar åt samma håll.

Vi enades i att Leksands IF kan liknas vid en stjärna som sprider ljus, glädje och energi och att den stjärnan lyser som starkast när vi jobbar tillsammans. En stjärna är en förutsättning för livet vi lever. Utan solen inget liv. Det som hindrar en stjärna från att kollapsa är dess täthet. Precis som en stjärna behöver täthet behöver Leksands IF hitta sin kärna att samlas och enas kring. För när vi är enade blir vi en ännu starkare kraft, när vi jobbar tätare ihop blir vi mer konsekventa och när vi vet vår gemensamma riktning kan vi rikta all vår kraft och energi mot våra gemensamma mål.

På vår matchtröja finns fyra ledstjärnor att navigera efter, och som alla tillsammans bildar den starkast lysande stjärnan av alla – Leksands IF.

Ett Leksands IF

Mission

Genom att förena samtliga krafter i och kring Leksand blir vi ett vinnande lag – på alla plan. Det finns tusentals hockeyspelare och hundratals föreningar, men det finns bara ett Leksands IF – och det ska vi vara rädda om.

Löfte

Allt för Leksands IF! Vi ska bli en enad kraft och etablerade i SHL och SDHL. Säsongen 2024/2025 ska vi ha en stabil ekonomi och vara med och utmana om SM-gulden. Vi ska jobba hårt, och fokusera på delaktighet, förankring, förståelse, entusiasm och utveckling - på och vid sidan av isen. Men framförallt, vi ska göra det tillsammans!

Kraftens stjärna - Folkets kärlek, Vår styrka

Vi existerar för vår bygd, för våra supportrar i Leksand, Dalarna och i hela Sverige. Supportrarnas kärlek till Leksands IF ger oss den största kraften.

Färdighetens stjärna - Vårt mod, folkets hopp

Vårt ursprung är upproriskt. Blivande monarker har vänt sig till masar och kullor för deras främsta färdighet: modet. Det är ett arv vi hämtar kraft ur. Vi har modet att alltid göra vårt yttersta, för vi kan mer, vi har modet att vara nyskapande, för vi vill utvecklas, vi har modet att stå upp emot orättvisor, för vi är inkluderande, och vi har modet att stå emot de stora drakarnas förtryck, för vi är de modiga upprorsmakarna från bygden. Vi är passionerade, engagerande, vi är folkets hopp.

Kamratskapets stjärna - Tillsammans i med- och motgång

Vi är den lilla bygden med det stora hockeyhjärtat – där alla är välkomna och där alla ska med. Vi är från den lilla orten men vi syns och finns i hela Sverige. Glädje, stolthet, passion, engagemang, fyllda läktare i med- och motgång. Det är Leksands IF. Vi är hockey.

Ihärdighetens stjärna - Allt för Leksands IF

Vi sätter laget före jaget. Vi har ett tålamod och en tro på det vi gör, vi ger oss aldrig och vi jobbar outtröttligt för att vara Sveriges bästa ishockeyförening. På isen och utanför isen. Vi ger allt för Leksands IF.