Uddamålsförlust mot Malmö
Publicerad: 2020-02-11
Ulf Samuelssons första match som huvudtränare för Leksands IF slutade med förlust efter att kvällens hemmamatch mot Malmö slutat 2–3.

Malmö var laget som inledde starkast och hade bud på flera mål under matchens fem första minuter, men Janne Juvonen svarade för några riktigt fina räddningar och såg till att Leksand kunde ta ledningen strax därefter istället. Fredrik Forsberg hittade pucken framför mål och skickade in 1–0 efter nio minuters spel, men glädjen blev kortvarig då Fredrik Händemark sköt in kvitteringen från nära håll strax därefter. 1–1 höll sig sedan perioden ut trots att slutminuterna innehöll flera farliga chanser som kunde resulterat i minst ett mål från något av lagen.

I den andra perioden svängde spelet betydligt mer där Malmö hade fler farliga lägen än Leksand att ta ledningen, men återigen så stod Janne Juvonen upp bra och räddade gång på gång. Med drygt fyra minuter kvar till pausvila så tog Leksand ledningen på nytt som från ingenstans när Daniel Olsson-Trkulja skickade in 2–1 direkt efter en offensiv tekning. Innan mellanakten var över hade gästerna en puck i mål som dock dömdes bort efter videogranskning, vilket innebar att Leksand hade ledningen med ett mål inför de 20 avslutande minuterna.

Leksand hade chansen att koppla ett rejält grepp i inledning av den tredje perioden då man tilldelades två powerplay i följd, men istället för en utökad ledning så kunde Fredrik Händemark kvittera i boxplay. Med sex minuter kvar av ordinarie tid tog Malmö även ledning när Johan Olofsson skickade in 2–3 på volley vilket även skulle visa sig bli matchavgörande. Inget mer mål gjordes och Leksand fick lämna isen med noll poäng.

På torsdag väntar en mycket viktig bortamatch mot Linköping där tre poäng behövs för att knappa in på lagen ovanför i tabellen.

Arvid Yngvesson