Heineman inför Färjestad
Publicerad: 2022-08-17
I morgon torsdag möter herrlaget Färjestad i Malungs ishall. Dags för revansch efter suddenförlusten förra veckan? – Det är svårt att tippa något resultat, men det kommer nog att bli en jämn och spännande match, säger anfallaren Emil Heineman.

Snart är det dags för den fjärde träningsmatchen för Leksands herrar. Det har blivit en seger och två sudden-förluster hittills. En av förlusterna kom mot just Färjestad.
– Det känns som helt okej resultat i de första matcherna, även om vi så klart gärna hade velat vinna de där två matcherna i Strömstad. Men det är som det brukar vara på försäsongen, det går lite upp och ned och det är för tidigt att dra några slutsatser.
Vad tycker du om din egen insats hittills?
– Det har flutit på ganska bra. Jag spelar med Carter Ashton och Kalle Östman och jag tycker det gick riktigt bra just mot Färjestad. Vi vann mycket puck och hade långa anfall med lite ribbskott och sådant där. Vi hittar varandra bra och är starka med puck.

"Det mesta rullar på"

Och vad har funkat bäst i lagets spel?
– Stundtals vinner vi mycket puck och fortsätter vårt anfallsspel byte efter byte. Mycket av det vi började jobba med förra året sitter kvar, så det mesta rullar på. Det är lite detaljer kvar att jobba med.
Matchen mot Färjestad spelas i Malung, en hall Emil Heineman har tillbringat många timmar i.
– Ja, där har jag varit många gånger. De brukar ha väldigt bra is där, något vi som spelare verkligen gillar. Jag mötte alltid min kusin när vi spelade i Malung och vi har vunnit en cup där, så jag har många fina minnen därifrån.

Varnar för Nygård och Nilsson

Förhoppningen är nu att skapa ännu ett fint minne genom att vinna torsdagens match. Men om det ska ske måste det blåvita laget spela på topp mot de regerande mästarna.
– De är en lagmaskin och har ett vasst powerplay. Ett väldigt skillat lag där spetsen sticker ut.
Några särskilda spelare att se upp med?
– Jakob Nygård är väldigt snabb, det är helt otroligt vad han kan åka. Sedan har Marcus Nilsson bra spelsinne och slår ofta farliga passningar.
Till sist, vad blir det i matchen?
– Det är svårt att säga, men jag tror att vi kan förvänta oss en jämn och spännande match igen.

Elisabet Wahl