Inför Strömstad Hockey Classic
Publicerad: 2022-08-11
Herrlaget reste till Strömstad under onsdagseftermiddagen och har förberett sig inför torsdagskvällens inledande match i Strömstad Hockey Classic som i år avgörs i norska Halden. Pär Styf ser fram emot en intressant vecka med laget.

Det har blivit dags för den traditionsenliga försäsongsturneringen Strömstad Hockey Classic där Leksands IF, Färjestad BK och Frölunda HC deltar. På grund av problem med isen i Lionshovs Ishall i Skee utanför Strömstad kommer årets turnering istället att avgöras på norsk mark i Halden cirka 25 minuter från Strömstad som fortfarande är hemmabas för lagen under veckan.

Förutom perfekta förutsättningar för de deltagande lagen kommer det att bjudas på såväl intressanta som viktiga matcher, och Leksands nya assisterande tränare Pär Styf ser fram emot att få komma nära inpå spelarna och inleda processen att sätta grundspelet inför SHL-säsongen.

-Det är fantastiskt roligt att få åka iväg och lära känna spelarna, och inte minst de andra ledarna, närmare. Vi kommer alla att jobba väldigt nära varandra under säsongen så det är viktigt att vi kommer samman på ett bra sätt, vilket en sån här vecka verkligen ger möjlighet till. Det här ska bli jättekul, säger Styf.

Försäsongen är igång

För Leksands del inleddes försäsongsmatchandet redan under tisdagskvällen då man besegrade Mora IK på bortaplan i Smidjegrav Arena. Pär Styf ser tillbaka på en härlig inledning av säsongen.

-Det var riktigt roligt att få komma igång, och naturligtvis extra roligt att få vinna mot Mora. Jag är väl införstådd med vad det innebära att möta just Mora, så det var en bra start. Spelmässigt var det en helt klart godkänd insats från oss tycker jag, det fanns många fina ljusglimtar av det vi vill se på isen, säger Pär Styf.

I årets upplaga av Strömstad Hockey Classic står Färjestad BK och Frölunda HC för motståndet, vilket gör att det är hög nivå på turneringen. Förutom att veckan bjuder på viktiga tillfällen att spela ihop sig som lag väntar även 150 000 kronor i prispengar till det segrande laget i turneringen. När det kommer till Leksands största fokusområde i de två matcherna i Halden finns inga tveksamheter menar Styf.

-Det vi har pratat om och lagt lite extra vikt vid är att sätta försvarsspelet. Vi vill åtminstone kunna se embryon till det spel vi vill ha och det vi påbörjat inför säsongen. Offensivt finns det så mycket skicklighet i spelarna och vad gäller det finns det alla möjligheter för dem att gå utanför taktiktavlan lite om man säger så. Vi vill börja med att sätta försvaret och bygga utifrån det.

Lite som en ungdomscup…

Förutom herrlagets matcher under veckan ges givetvis tid till fysträning och inte minst en hel del genomgångar och möten med spelarna, såväl med som utan stöd av videoklipp från händelserna på isen.

-Jag brukar jämföra en sån här vecka med att åka på en cup med ett ungdomslag. När man tränar ungdomarna kanske man har en match på lördagen och tränar måndag, tisdag och onsdag där man pratar om vad man vill göra. Åker man på en cup med ett ungdomslag finns det en annan möjlighet att få ge direkt feedback mellan matcherna och liknande, och kan få se direkta resultat av det vi diskuterar. Det är ungefär samma sak att åka iväg med ett seniorlag vilket jag tycker är väldigt roligt och givande.

Alla utom Hrivík är med

Till Strömstad reste samtliga spelare i herrlagets trupp, förutom Marek Hrivík som ansluter till laget i oktober på grund av skattemässiga skäl. Pär Styf ser fram emot att få se spelarna visa framfötterna i kampen om att ta en plats i laget.

-Just nu är vi en ganska stor trupp rent numerärt vilket känns bra. Spelarna kommer att få chansen att visa upp sig rejält, och jag hoppas att alla känner det som en härlig utmaning att få visa både sina lagkamrater och oss ledare att man vill vara med och ta en plats. Jag ser det mycket positivt och vi har ganska många träningsmatcher vilket gör att vi kommer kunna lufta många spelare.

Se matchen på plats!

Matchen spelas i Halden, cirka 25 minuter från Strömstad. Här hittar du biljetter till matcherna.

Så här ser du matchen via stream

Matcherna i Strömstad Hockey Classic går att se via det nya abonnemanget Expressen Premium Max som kostar 179kr/mån. Premium Max lanserades nu under sommaren och totalt ingår 67 försäsongsmatcher i hockey, med bland annat Strömstad Hockey Classic och SCA-Cupen. Utöver hockeyn ingår övrigt sport såsom SSL och Ligue 1 samt allt Premiuminnehåll på Expressen.se i abonnemanget.

Teckna Premium Max här!

Är du redan Premiumkund på Expressen eller lokaltidningskund?
Om du har Expressen Premium så uppgraderar du till Max här.

Om du är kund på någon av lokaltidningarna i Dalarna inom Bonnier News så har du fått ett erbjudande via mejl om hur du ser matcherna i det abonnemanget.

Här kommer du till sändningen från kvällens match, Färjestad BK - Leksands IF.

Richard Brasar