Seger i CHL-premiären
Publicerad: 2021-08-27
Den första CHL-matchen i Leksands historia slutade med en 5–3-vinst mot Slovan Bratislava efter att Mikael Ruohomaa svarat för kvällens två sista mål.

Leksand inledde matchen piggt och hade bra fart framåt under kvällens inledande minuter. Bland annat så fick man nästan omgående chansen att ta ledningen i powerplay, men målnollan lyckades inte spräckas och istället kom 0–1 som från ingenstans strax därefter. Rastislav Gaspar var spelaren som gav Slovan Bratislava ledningen när han förvaltade ett friläge på bästa sätt genom att lägga in pucken mellan målvaktens benskydd. Efter knappt halva den första perioden ökade gästerna på sin ledning till 0–2 när Adam Bezak fick både en, två och tre chanser innan han lyckades överlista Kasimir Kaskisuo i kassen från nära håll. Detta var också resultatet efter 20 minuter då Leksand inte haft ordning på försvarsspelet samtidigt som den riktiga skärpan inte fanns i offensiven.

Den andra perioden innehöll betydligt mer än den föregående då Leksand var vassare framåt. Inte ens fyra minuter in gjorde Oskar Lang 1–2 framför mål efter att ha blivit fint serverad av Jonas Ahnelöv, och inte långt därefter var Martin Karlsson millimeter ifrån att kvittera när pucken dansade på m¨´ållinjen. 2–2 kom istället efter tio minuter när Jonas Ahnelöv klev fram och sköt in kvitteringen från slottet. Jon Knuts var kort därefter mycket nära att ge Leksand ledningen, men då kom en kalldusch när bortalaget på nytt tog tillbaka ledningen när Jakub Sukel lite turligt fick in 2–3 på ett friläge. I slutet av mellanakten drabbades dessutom talangen Lian Bichsel för ett matchstraff när en tackling oturligt tog i huvudet.

Det fem minuter långa underläget klarades utan några problem alls då Leksand inte släppte till något farligt bakåt. Hemmalaget klarade sedan av ett nytt boxplay innan mittpunkten av den tredje perioden var passerad, och några minuter senare var det Leksands tur att spela med en man mer. I fem mot fyra-spelet var Max Veronneau nära att skicka in pucken med ett rappt skott men missade knappt och uddamålsunderläget fortsatte att hålla i sig, men med fem minuter kvar kom det härliga 3–3-målet när Justin Kloos distinkt bombade in kvitteringen i spel fem mot tre. Leksand fortsatte att köra på framåt efter målet och fick chansen på nytt i powerplay med två minuter kvar av ordinarie tid, och i det efterföljande numerära överläget ringde det direkt. Fem sekunder tog det för Mikael Ruohomaa att raka in en retur från nära håll innan samma Ruohomaa fastställde slutresultatet till 5–3 i tom bur.

På söndag väntar nästa CHL-match då Trinec kommer på besök.

Arvid Yngvesson