Leksands IF reser inte till Minsk
Publicerad: 2021-05-21
Under fredagen har Leksands IF deltagit i ett möte med representanter från CHL och SHL med anledning av att man lottats i samma grupp som Yunost Minsk i CHL. Vid det mötet har Leksands IF meddelat att man inte kommer resa till Belarus med hänvisning till den rådande situationen i landet.

Vid onsdagens lottning av grupperna inför höstens CHL-spel lottades Leksands IF med Oceláři Třinec (Tjeckien), Fribourg-Gottéron (Schweiz) och Yunost Minsk (Belarus). Redan innan onsdagens lottning lyftes problematiken kring ett deltagande lag från Belarus vid ett möte bland de svenska CHL-klubbarna. Ytterligare ett möte har ägt rum under fredagen där Leksands IF deltagit tillsammans med representanter från CHL och SHL. Vid det mötet har Leksands IF meddelat att man inte kommer att spela matchen mot Minsk på Belarusisk mark.

-Internationella Ishockeyförbundet har tidigare tagit beslutet att inte spela herrarnas A-VM i Belarus, och i dagarna har även det internationella skidskytteförbundet IBU flyttat höstens planerade premiärtävling från Belarus. Utifrån den informationen vi har att ta ställning till ser vi ingen anledning att göra någon annan bedömning än dessa aktörer när det kommer till idrottsevenemang på Belarusisk mark, och vi har därför beslutat att Leksands IF inte kommer att spela någon match i CHL på plats i Minsk. Vi är inte ute efter att utesluta Yunost Minsk från CHL och kommer möta de på hemmais precis som alla andra lag, säger Leksands IF Ishockey ABs ordförande Claes Bergström.

I dagsläget finns inget beslut taget hur situationen som helhet kring Leksands IFs bortamatch mot Yunost Minsk kommer hanteras. Dialogen mellan föreningen och ligan har dock varit konstruktiv och man kommer gemensamt att arbeta fram en bra lösning inför säsongsstarten i slutet av augusti.

-Inför onsdagens lottning hade vi en dialog tillsammans med övriga deltagande SHL-klubbar kring eventuellt spel mot Yunost Minsk, men givetvis har frågan aktualiserats än mer för oss som förening sedan det stod klart att vi lottats i samma grupp som dem. Vi behöver nu komma fram till en bra lösning av situationen tillsammans med CHL, och det arbetas gemensamt med olika scenarier. Vi ser mycket fram emot vårt deltagande i CHL, och vi ska tillsammans med ligan skapa förutsättningarna för en härlig hockeyhöst för våra supportrar, avslutar Leksands IFs VD Andreas Hedbom.

Richard Brasar