Antagna till Leksands Hockeygymnasium
Publicerad: 2014-03-18

Varje år söker många unga spelare till Hockeygymnasiet i Leksand med förhoppningar om att få en gedigen hockeyutbildning. I år är det 12 spelare som blivit antagna och ansvarige för juniorverksamheten i Leksand, Per Bäcklin, säger så här om de antagna.
– Nio av tolv spelare har representerat dalaklubbar i år.

Platserna är få och det är en fin bedrift att bli antagen till utbildningen. Antagna spelare slussas in i Leksand via J18 första året. Ansvarige för juniorverksamheten och hockeygymnasiet, Per Bäcklin, säger så här om de antagna.
– Nio av tolv spelare har representerat dalaklubbar i år. Det är många mindre klubbar som gör ett jättefint jobb med utvecklingen av unga spelare. Speciellt Hedemora i år, där tre av årets antagna kommer ifrån.

Årets antagna
Följande är antagna till hockeygymnasiet och börjar till hösten 2014:

David Otter (G) IFK Ore
Viktor Danielsson (D) Leksand
William Reimer (D) Leksand
Lucas Byhlin (D) Hedemora
Radovan Iljic (D) Hedemora
Carl Skärström (FW) Leksand
Axel Kvarnström (FW) Leksand
Elias Jacobs (FW) Leksand
Philip Norberg (FW) Hedemora
Rickard Hugg (C) Hudiksvall via Mora.
Oliver Kandergård (F) Arvika
Rasmus Hedin (C) Almtuna

Flertalet av de antagna har redan testat på högre spel än den ålderskategori (U16 ) de hör hemma i. Bland annat J18 och J20 på lite olika nivåer. Att Per Bäcklin är nöjd med spelarna är lätt att höra.
– Jättebra spelare rakt över som vi verkligen ville ha. Ta Danielsson och Skärström till exempel, de knackar absolut på dörren till Team 17-landslaget i mitt tycke.

Spelare från närområdet första prioritet
Bäcklin, med medarbetare, tittar på spelare från hela landet inför antagningarna, men lägger prioriteten på närområdet i Dalarna och Mellansverige. I år är det endast tre spelare som inte är fostrade i dalaklubbar som är antagna. Rickard Hugg som kommer från Hudiksvall och är född 1999, tillskillnad från resterande antagna som är födda 1998. Oliver Kandergård från Arvika som beskrivs som en spelskicklig rightare med bra målsinne. Och Rasmus Hedin från Almtuna som är en bra tränad centertyp med bra spelsinne.

Träff i Leksand under sommaren
Veckan innan midsommar bjuder man från Leksands håll in spelare man är intresserade av till, till förträning och information om verksamheten. Det är spelare som klubben hoppas ska söka till nästa intagning. Det ger alla en chans att träffas och en möjlighet att visa spelare och föräldrar hur det fungerar i Leksand.
– Det är spelare vi haft koll på i flera år, men också spelare som vi får tips om eller som kommer till oss och hör av sig och vi ger dem chansen att visa upp sig.

Förutsättningar för att utvecklas
Per Bäcklin avslutar med att berätta om hur viktigt det är att ge varje enskild spelare rätt förutsättningar för att utvecklas.
– Det är viktigt att man inte slussar spelare uppåt för snabbt. De ska spela mycket och på en bra nivå, så att de kan utvecklas på bästa sätt. Att utveckla och utbilda spelarna är inte bara vårt största mål, utan också vårt största ansvar gentemot spelarna.

Vi återkommer senare med information om vilka damspelare som antagits till hösten hockeygymnasieutbildning.

Leksandsif.se önskar de nya spelarna lycka till i Leksands IF och hoppas få skriva om framtida framgångar.

Andreas Eriksson