Ben O'Connor förstärker Leksands IF
Publicerad: 2018-06-20
Leksands IF har idag gjort klart med backen Ben O'Connor, som närmast kommer från spel i Sheffield Steelers.

Ben O'Connor (född -88) har under de fyra senaste säsongerna representerat Sheffield Steelers i EIHL, där han under dessa säsonger producerat 196 poäng (46+150) på 220 matcher.
O'Connor har representerat England vid åtta VM-turneringar och tre OS-kval. Vid den senaste VM-turneringen i Division 1A, som avgjordes i Budapest, Ungern, blev O'Connor utsedd till turneringens bäste back.
England vann för övrigt turneringen och spelar kommande år i A-VM.

Som junior spelade Ben O'Connor i de kanadensiska juniorligorna OHL och OPJHL för klubbarna Bowman Eagles, Windsor Spitfires och Mississauga IceDogs. Efter juniortiden flyttade O'Connor hem till Storbritannien där spel i Basingstoke Bison och Edinburgh Capitals blev klubbadresserna.
Säsongen 2010-2011 gick flyttlasset till Frankrike för spel i Morzine-Avoriaz. Mellan åren 2011-2015 spelade O'Connor i Kazakstan för klubbarna Saryarka Karaganda och Arlan Kokshetau, innan han sedan återvände till England för den senaste sejouren i Sheffield Steelers.

Inför den kommande säsongen skrev O'Connor på för KHL-klubben Barys Astana, men efter att klubben bytte ledning bröts kontraktet och ny klubbadress blir alltså Leksands IF. O'Connor kommer att spela i tröjnummer 34.

Nyförvärvet Ben O'Connor om att komma till Leksands IF:
– Vi spelade i CHL mot Frölunda och Linköping i vintras, så jag har ganska bra koll på svensk hockey och Sverige, som är ett vackert land. Det var ett lätt beslut för mig att välja Sverige och spel i Leksands IF när möjligheten dök upp. Joonas Rönnberg är en god vän till mig, efter att vi spelade tillsammans i Sheffield, och han har sagt många bra saker om Leksand. Han älskade att vara i Leksand och har berättat att det är vänliga människor i byn, och att klubben har en bra organisation som alltid vill vinna, och jag ser fram emot att vara en del av det. Man skulle kunna säga att Sheffield är Leksands motsvarighet i England, så jag är van vid inramningen och förväntningarna som ställs. Som spelare är jag en offensiv back som tycker om att följa med offensivt i spelet när det finns möjlighet. Jag gillar att spela powerplay och har ett bra förstapass.

Christer Siik, sportsligt ansvarig, om nyförvärvet Ben O'Connor:
– Ända sedan det blev klart att Daniel Bertov lämnar oss har vi vetat om att vi behöver en till back. Vi har några unga backar som kommer att vara borta på landslagsspel under vintern, och skador kan alltid komma, så vi har hela tiden varit inställda på att få hit en till bra back. Ben O'Connor har fina offensiva kvalitéer och kommer verkligen att hjälpa oss i vinter. Han har är en bra skridskoåkare och kommer att färga in bra i vårt lag.

Här kan du se Ben O´Connor i ett highlights-klipp

Halv ett med Leksands IF