Axel Bergkvist skriver nytt juniorkontrakt
Publicerad: 2019-05-01
Leksands IF har idag skrivit ett nytt juniorkontrakt med backen Axel Bergkvist. Kontraktet gäller över säsongen 2020/2021.

Axel Bergkvist är leksing sedan födseln och har Leksands IF som moderklubb. Under fjolårssäsongen tog Bergkvist klivet upp i a-laget och gjorde under vintern 36 matcher i HockeyAllsvenskan där han producerade 10 poäng (3+7). Under fjolåret spelade Bergkvist även 23 matcher i J20 SuperElit där poängskörden blev 21 poäng (12+9) för Bergkvists del.

På meritlistan har Axel Bergkvist ett SM-brons med Leksands IF U16 från 2015, två bronsmedaljer i TV-pucken med Dalarna 2014 och 2015 samt SM-silver med Leksands IF J18 från 2016. Axel Bergkvist har även representerat Sverige i såväl U16- som U17-landslaget.

Axel Bergkvist om sitt nya tvåårskontrakt:
-Det känns ärofyllt att få vara med på den kommande resan med Leksands IF. Det ska bli kul att träffa grabbarna imorgon igen och få komma igång med träningen inför säsongen. Vi har en härlig utmaning som väntar i vinter, att etablera Leksand i SHL.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om kontraktsförlängningen med Axel Bergkvist:
-Jag är jätteglad att Axel fortsätter hos oss och att vi får möjligheten att hjälpa honom utvecklas vidare. Axel är en ung talangfull back, framförallt i spelet med puck. Han kan styra ett powerplay och har ett bra skott. Axel behöver erfarenhet på seniornivå för att ta nästa steg i sin karriär, och han kommer nu att ingå i försäsongstruppen med a-laget för att jobba för att ta en plats i representationslaget.

Richard Brasar