Hemma hos Hanna Lindqvist
Publicerad: 2017-12-07
Damlaget
Hon har hunnit med fyra boenden i Leksand sedan flytten från Avesta vid 16 års ålder. Hennes dröm är att någon gång köpa ett hus i centrala Leksand, men just nu bor hon i en mindre tvåa på Strandvägen. – Det bästa med den här lägenheten är att den ligger precis vid Siljan. Om jag står på balkongen så har jag faktiskt sjöutsikt, påpekar en nöjd Hanna Lindqvist.

Lägenheten utgörs av ett vardagsrum och ett kök i en öppen planlösning, ackompanjerat av ett badrum samt ett mindre sovrum.
– Det var precis så att jag fick in sängen i sovrummet, så det är ju inte direkt något jättesovrum, men det gör mig ingenting faktiskt. Det är mysigt så här, menar Hanna, som flyttade in i lägenheten i somras.
– Jag har trivts bra i alla lägenheter som jag har haft i Leksand, men det här är en av favoriterna, helt klart. Läget är ju perfekt, och jag gillar planlösningen också. Den känns inte så liten som den är ändå.

Vad är det sämsta med lägenheten?

– Jag hade ju inte klagat om jag hade fått en lite större balkong. Nu får jag precis plats med en stol på den, så den är lite i minsta laget, haha.

Hanna beskriver sin inredningsstil som enkel och stilren.
– Jag gillar enkla färger och vill inte ha för mycket grejer. Jag bor ju så pass litet också, så jag kan inte lasta in hur mycket som helst, haha.

Men du gillar inredning?

– Absolut, det gör jag. Jag får en del inspiration från instagramkonton som jag följer till exempel, och sen finns det ju en hel del fint som har fått följa med hem från jobbet också, menar Hanna, som jobbar med inköp på Clas Ohlson.

Finns det någonting i ditt hem som du har byggt/gjort själv?

– Nja… det gör det nog faktiskt inte, jag gillar när grejerna är färdiga när de kommer till mig, haha. Jag har nog lite för dåligt tålamod för att stå och snickra ihop nåt själv.

Vilken är din äldsta möbel?

– Det måste vara den här som pappa spikade ihop åt mig av en gammal gärdsgård hemifrån Avesta, berättar Hanna och visar en slags stege som står i sovrummet.
– Det är som en stege som man kan hänga grejer på. Jag visade pappa en bild på hur jag ville ha den, och sen spikade han bara ihop den.

Är det lite så du jobbar?

– Haha, exakt.

Är du bra på att städa?

– Jag tycker nog att jag är ganska bra på det faktiskt. Det kan bli lite dammigt ibland, men jag ganska ordningssam. Det hinner ju inte bli så stökigt heller, eftersom jag nästan aldrig är hemma.

Vad gör du helst när du väl är hemma?

– Det brukar bli att jag tittar ikapp nån serie eller tv-program. Jag är ju väldigt inne i Bonde söker fru, även om skämskudden åker fram ibland, haha.

Ett annat intresse som Hanna har berättat om tidigare, är som bekant att äta mat. Men… hur är hon själv i köket?
– Jag gillar att laga mat faktiskt. I matlådan i dag? Kycklinggryta och pasta.

Vem i laget har det finast hemma?

– Jag har ju inte varit hem till alla tyvärr, men… Josefin Söderberg hade väldigt fint måste jag säga.

Var kan du tänka dig att det är riktigt fint?

– Jag har inte varit hemma hos Alva Johnsson, men där är det nog fint. Hon har koll på läget när det gäller det mesta.

Vem i laget har det… inte lika fint?

– Alltså…. Lina Holm har det ju fint, men… kanske inte så välstädat. Eller ja, hon har det stökigt helt enkelt, jag säger henne, haha.

Vem tror du skulle göra den bästa inredningsinsatsen av tränarna Alex och Christer?

– Oj, där måste jag nog svara Alex. Han är verkligen en ordningssam person!

Ser du dig själv boende i Leksand även i framtiden?

– Absolut, jag vill stanna här. Ett hus centralt i Leksand vore verkligen en dröm. Leksand kommer nog alltid att vara hemma för mig.

Elin Broman