Herrlagets tränartrio klar
Publicerad: 2020-04-29
Det står nu klart att det blir Björn Hellkvist, Mikael Karlberg och Fredrik Hallberg som kommer att leda herrlaget den kommande säsongen. Hellkvist kommer närmast från MODO, Karlberg lyfts upp från J20 och Hallberg ansluter från IK Oskarshamn.

Björn Hellkvist

Björn Hellkvist har en spelarkarriär i Rögle BK och Jonstorps IF bakom sig innan han inför säsongen 2004/2005 bytte till en tränarkarriär inom Jonstorps IF. Efter tre säsonger i Jonstorp tog karriären nästa steg i Rögle BK där han under fem säsonger jobbade med såväl juniorlagen som representationslaget i såväl dåvarande Elitserien som HockeyAllsvenskan. Inför säsongen 2013/2014 flyttade Hellkvist de dryga åtta milen söderut för nytt tränaruppdrag i IF Malmö Redhawks där han under tre kommande säsongerna ingick i tränarstaben för representationslaget.

Efter sejouren i Malmö har Hellkvist varit huvudtränare för såväl danska Rungsted samt IK Oskarshamn under en säsong vardera innan han inför säsongen 2017/2018 skrev på för MODO Hockey där han verkat under de tre senaste säsongerna. Kontraktet med Leksands IF gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

-Det känns grymt motiverande och det är en stor utmaning för mig. Jag känner att jag, tillsammans med Karlberg och Hallberg, kommer kunna driva en stor förändring i hur laget spelar ishockey på ett kraftfullt sätt. Vi ska utvecklas både som individer och som lag genom att spela den här ishockeyn. Vi ska spela en framåtlutad hockey som kräver mycket puckinnehav, där man ska känna sig trygg med pucken, och veta var kamraterna befinner sig. Det ska bli kul att få sätta sig in i byn och lära känna Leksand, och framför allt få komma igång med det nya jobbet, säger Björn Hellkvist.

Mikael Karlberg

Mikael Karlberg är ett välkänt namn inom Leksands IF då han har en lång och framgångsrik karriär som spelare bakom sig i föreningen. Som ledare har han verkat såväl som juniortränare som sportchef inom Leksands IF. Tränaruppdraget för Leksands IFs herrlag blir Karlbergs första på seniornivå. Kontraktet med Leksands IF gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

-Det känns riktigt kul att få ta sig an tränaruppdraget för herrlaget! Det är skönt att det är klart, man har väntat på att allt skulle lösa sig. Jag tycker faktiskt att MODO Hockey, IK Oskarshamn och vårt J20-lag har spelat ganska liknande hockey, och det ska bli kul att utveckla det vidare tillsammans med Björn och Fredrik, säger Mikael Karlberg.

Fredrik Hallberg

Fredrik Hallberg kommer ursprungligen från Malmö och har skaffat sig en gedigen rutin som tränare från uppdrag inom Malmös juniorverksamhet, Trelleborg, Limhamn, Kristianstad och Tyringe innan han inför säsongen 2016/2017 tog steget upp på elitnivå då han var assisterande tränare för IK Pantern i HockeyAllsvenskan. Efter två säsonger i Pantern gick resan vidare till IK Oskarshamn för Hallbergs del, där han verkat under de senaste två säsongerna. Kontraktet med Leksands IF gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

-Det känns spännande och inspirerande att få komma till Leksands IF. Jag har ganska bra koll på föreningen efter att ha stått i motståndarbåset mot dem de senaste fyra säsongerna. Det känns som en gemytlig by att bo i, där hockeyn är en stor del av samhället. Jag ser fram emot att få komma på plats, säger Fredrik Hallberg

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att ha gjort klart med det nya tränarteamet för Leksands IFs herrlag:
-Det är ett otroligt spännande tränarteam. Vi har velat bygga ett team med olika hockeykompetens som kan ta Leksand till nästa nivå vad gäller kravbild, utveckling av spelsystem och utbildning av individen. Vi ska ha en hög kravbild varje dag, på alla träningar och alla matcher. Idag är spelarna väldigt måna om sin egen utveckling, och det är extremt viktigt att ha ett tränarteam som brinner för att utveckla individer. På så sätt blir vi också attraktiva som förening för spelare runtom i landet och världen.

Richard Brasar