Uddamålsförlust mot Luleå
Publicerad: 2019-10-17
Kvällens bortamatch mot Luleå slutade 4-3 och första bortasegern får därmed vänta ännu ett tag.

Luleå öppnade matchen bäst och förde spelet i den första halvan av första perioden. Hemmalaget tog också ledningen knappt tio minuter in i numerärt underläge efter att ha förvaltat ett 2 mot 1-läge, men efter målet tog sig Leksand in i matchen. Med fyra minuter kvar till pausvila kom kvitteringen då Jonas Ahnelöv lade en mycket läcker pass till Marek Hrivik som snyggt skickade in 1-1 och ordnade ett jämnt resultat efter de första 20 minuterna.

Tre minuter in i den andra perioden återtog Luleå ledningen med ett stenhårt skott i krysset, men Thomas Valkvae Olsen kvitterade en minut senare efter att ha fått en fin pass från Mattias Ritola. Resterande del av mellanakten var jämn med chanser åt båda håll, och laget som tog tillvara på ett av sina lägen var Luleå som återigen tog ledningen i matchen och gjorde så att resultatet var 3-2 inför den avslutande perioden.

Leksand fick gå för att kvittera för tredje gången i matchen, och elva minuter in i tredje perioden kom också 3-3. Mattias Ritola hittade Jonas Ahnelöv med en perfekt passning som styrde in pucken mellan Joel Lassinanttis benskydd, men med drygt tre minuter kvar punkterade Luleå matchen då man kunde lägga in 4-3 i ett så gott som öppet mål. Leksand plockade sedan målvakten för att försöka få med sig en poäng hem, men återigen så slutade det med förlust.

Nu på lördag väntar hemmamatch då Djurgården kommer på besök.

Arvid Yngvesson