Matilda af Bjur till Leksands IF
Publicerad: 2022-06-27
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den landslagsmeriterade forwarden Matilda af Bjur inför den kommande SDHL-säsongen. Af Bjur återvänder därmed till Sverige efter spel för Long Island University i NCAA. Kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2023/2024.

23-åriga Matilda af Bjur är född i Linköping, men är uppväxt i utkanten av Stockholm. Debuten på seniornivå kom redan säsongen 2012/2013, då med spel i AIKs andralag i DamEttan. Efter två säsonger i DamEttan med AIK och Almtuna IS slog sig Matilda af Bjur in i högstaligan säsongen 2014/2015 med sitt AIK. Inför säsongen 2015/2016 gick karriären vidare med spel i Linköping HC där Matilda af Bjur kom att spendera tre och en halv säsong som juniorspelare innan hon återvände norröver för spel i Brynäs IF under hösten 2018.

Inför säsongen 2019/2020 väntade ett nytt kapitel och en ny utmaning i karriären för Matilda af Bjur då Sverige byttes mot USA, och Long Island University blev ny hemvist där spel i NCAA väntade. Då säsongen 2020/2021 försenades i USA på grund av coronapandemin inledde hon med spel i Linköping HC innan säsongen drog igång på andra sidan Atlanten. Den nyligen avslutade säsongen, 2021/2022, kunde dock genomföras enligt plan och då var Matilda af Bjur på nytt universitetsstudent fullt ut i Long Island.

Totalt har Matilda af Bjur, trots sin ringa ålder, redan hunnit spela 213 tävlingsmatcher på högsta nivån i Sverige samt 69 matcher i NCAA. På den internationella scenen har hon spelat tre J18-VM för Sverige samt så sent som under den förra sommaren gjort två landskamper med Damkronorna. Det nyskrivna kontraktet som innebär att Matilda af Bjur ansluter till Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Matilda af Bjur om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns jättebra att ansluta till Leksand inför den kommande säsongen. Jag räknar redan ner dagarna tills dess att säsongen ska börja och jag får träffa mina nya lagkamrater. Leksand har under alla mina tidigare säsonger som motståndare varit ett tufft lag att möta och det intrycket har jag fortfarande. Efter att ha pratat med Alexander har jag fått en bra bild över hur Leksand vill driva damhockeyn framåt samt ta nästa kliv, och jag vill verkligen försöka bidra till det. Leksand som by är väldigt mysig, och jag har familj i närheten som bara har bra saker att säga om den, så det kommer bli jättebra för mig.

-Jag skulle beskriva mig själv som en defensiv forward, men vill försöka bidra i alla delar av spelet över hela banan. Jag älskar att tävla och utmana, och vill bidra med det till laget så mycket jag bara kan. Jag är väldigt spänd och exalterad över säsongen som kommer och ser mycket fram emot att spela i SDHL igen. Jag siktar på att göra den bästa säsongen hittills i min karriär.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Matilda af Bjur:
-Vi är väldigt glada att Matilda väljer att komma till Leksands IF. Matilda har haft en stark utveckling på college och vill fortsätta utvecklas hela tiden. I Matilda får vi en skridskostark spelare som har utvecklat sitt offensiva spel samtidigt som hon besitter en stark defensiv. Hennes personlighet och karaktär är något som vi vill stå för i Leksands IF och därför ser vi verkligen fram emot att ha Matilda hos oss.

Richard Brasar