Sofia Engström – 200 matcher i LIF
Publicerad: 2015-02-26

I samband med lördagens kvartsfinalmatch hemma mot Brynäs kommer Sofia Engström och Elin Lundberg att hyllas för deras respektive 200 matcher i Leksands IF.
Här berättar Sofia Engström om sin tid i föreningen:

När gjorde du din första säsong i Leksands IF?
- Säsongen 2007/2008.

Kommer du ihåg din första match i LIF?
- Suddigt minne, men minns däremot första matchen i Riksserien som var säsongen 2008/2009. Brynäs borta och fick göra Leksands första mål i Riksserien, assisterad av Emily Quizon och Cecilia Östberg.

Vad har du utvecklat sedan du kom till Leksand?
- Först och främst har jag utvecklat min fysik och mitt psyke. En annan viktig del jag har utvecklat är min ledarroll, både som spelare och person. Jag har blivit många erfarenheter rikare efter sju och en halv säsong som lagkapten och jag är stolt över de säsonger jag fick bära C:et. Att representera Leksands IF och vara en förebild för andra tjejer och killar är för mig en riktigt rolig utmaning. Även om jag inte nu längre fått vidare förtroende att bära C:et så kommer jag ändå att fortsätta att vara den glada tjej och hockeyspelare jag är. Och som så många vet vill jag vinna till varje pris och jag älskar att tävla både mot mig själv och mot andra.

Mest minnesvärda matchen i LIF?
- Den match som ligger mig närmast i skallen och hjärtat måste ändå vara slutspelsmatcherna mot AIK säsongen 2013/2014 då vi tog oss till semifinal efter att ha vunnit två raka matcher i kvartsfinalen. Och det bästa av allt var den "tändvätskan" man fick av stödet från läktaren. Så roligt!

Jobbigaste matchen?
- Finns flera på listan, exempelvis alla gånger vi har åkt ut i kvartsfinalen. Men det finns en match jag minns mest, minns inte vilket år men… Efter att ha vunnit första kvarten hemma mot Linköping med klara 7-4 så åkte vi ner till Linköping med kanonchans att gå vidare till semi. Väl där gick inget som vi ville och det värsta av allt, hör här, domaren visar ut vår coach Uffe Hedberg upp på läktaren och kvar i båset stod Kennet Karlsson som just hade klivit på tåget som assisterande tränare. Där stod han med "fusklapp" och hade väl i princip precis lärt sig våra namn... Jobbigt läge!

Roligaste bussresan?
- De resor vi får en buss som inte luktar "åksjuka". Skämt å sido, ingen på minnet. Buss är ju inte prio och det man lägger på minnet.

Största talang som du har spelat med?
- Största talang jag har spelat med måste vara, på damsidan, Emma Eliasson (före detta damkrona) som spelar i Munksund-Piteå. Har också minnen av att den två år yngre Dennis Rasmussen, som också är ifrån Surahammar, spelade med min årskull någon gång i pojklaget. Sen har jag spelat mot talanger som Patrik Berglund och Mikael Backlund också.

Roligaste person du har spelat med?
- Pernilla Winberg, Damkronorna. Störtskön humor och så pratar hon skånska dessutom. Allt blir så mycket roligare då, haha.

Mest underskattade person du har spelat med?
- Oj… svår fråga. Har tyvärr inget svar.

Mest pinsamma ögonblick i LIF?
- Gör aldrig något pinsamt, haha.

Hur långt når ni i årets slutspel?
- Mitt personliga mål har länge varit att ta ett SM-guld med Leksands IF. Det är också det man brinner för, att försöka driva på andra att inse vad som krävs för att stå som segrare i de sista matcherna. Vi har pratat en del om slutspel och jag tror många spelare som varit med ett tag nu känner att vi kommit närmre och närmre det där guldet, vi har jobbat ihop tillsammans i många år nu.
Det är viktigt att de nya spelarna får gå igenom processen direkt, hur det bör vara, vad som förväntas av varje spelare och vilka krav vi kan ställa på oss själva och varandra. Och vi ska komma ihåg att ingenting varar för evigt, så därför ska vi ta chansen och göra något riktigt bra av det här, något vi aldrig gjort förut, något historiskt! Vi vill vara med och slåss om medaljerna, vi siktar på guld!

Siktar du på 200 matcher till?
- Får jag ett uppehåll för att bilda familj och bygga hus så kan jag tänka mig 200 matcher till. Det är ju som sagt närmare åtta säsonger som ska göras, eftersom vi spelar så få matcher per säsong. Om det blir som spelare eller ledare, eller kanske damlagets sportchef, det får tiden utvisa!

Obs! Lördagens match börjar klockan 12.00 i Tegera arena. Välkomna!

Elin Broman