Förlust mot MODO
Publicerad: 2021-01-05
Damlaget
Leksand lyckades inte revanschera sig efter helgens båda förluster mot Linköping och Djurgården, utan föll även i tisdagskvällens hemmamatch mot MODO Hockey. Slutresultatet skrevs till 0-3, trots att Leksand stått för en bättre insats spelmässigt.

Jämfört med söndagens hemmamatch mot Djurgården var tisdagskvällens match mot MODO Hockey överlag ett markant lyft sett till spelbilden. Den första perioden kom visserligen att inledas något avvaktande från hemmalaget sett till det offensiva spelet, men defensivt var det ett betydligt mer kompakt leksandsförsvar under inledningen. Man lyckades hålla MODO ifrån de absolut vassaste målchanserna, och vi hade även en mållös tillställning efter de första 20 minuterna.

I period 2 tog Leksand över mer av matchbilden, och man kom även att vinna skottstatistiken i mittakten med 13-4. Detta till trots var det gästerna som kunde måla två gånger om, och gå till pausvila med en tvåmålsledning efter mål av Jaycee Magwood och Mina Waxin. Leksand hade dock, som skottstatistiken vittnar om, en del möjligheter att spräcka nollan i målkolumnen men överlag var hemmalagets offensiva chanser skapade genom en eller två spelare snarare än hela formationer vilket gjorde arbetet enklare för bortaförsvaret.

I den avslutande rundan skaffade sig MODO tämligen bra kontroll över spelet, och när hemmalagets Tuva Kandell utvisades för en slashing efter knappa sju spelade minuter utökades även gästernas ledning i numerärt överläge då Jaycee Magwood stod för sitt andra mål i matchen. Leksand skulle få möjligheten att reducera under den andra halvan av den avslutande perioden då man bland annat fick chansen i spel 5 mot 3 under nästan en minut, dock utan att få hål på Viktorije Svejdova. Även avslutningsvis av matchen stack man upp och hotade MODO-målvakten vid ett par tillfällen men tjeckiskan kunde till slut lämna isen med nollan intakt genom 24 räddningar i matchen.

"Helt klart ett steg framåt"

Anton Bokull gjorde under tisdagskvällen sin 10:e match som huvudtränare för Leksands IFs lag i SDHL efter att den tidigare huvudansvarige Lars Stenmark tvingats sjukskriva sig från sin tjänst. Bokull summerar tisdagens match mot MODO Hockey.

-Vi kommer ut svagt i de första bytena i matchen, men rycker upp alltmer och avslutar den första perioden bra de sista 10 minuterna i den första perioden. Den andra perioden är helt klart bra från vår sida. Vi skjuter mycket och skapar en hel del bra lägen, och klarar av att ställa om från försvar till anfall på ett positivt sätt. Tyvärr trillar inte puckarna in för oss och i den tredje perioden lyckas vi inte heller att skapa chanser i den utsträckningen som vi önskat. Det är en sur förlust för oss, för det är helt klart ett steg framåt och vi skapar en hel del chanser.

Leksand står helt klart inför en tuff uppförsbacke inför avslutningen av grundserien av SDHL, men Bokull menar att det finns en del att ta med sig från tisdagskvällen in i de framtida uppgifterna.

-Vi tar med oss allt det positiva från den här matchen. Vi har ställt om en del i vårt försvarsspelet som varit en svaghet för oss tidigare. Stundtals ser det helt okej ut för oss idag, och vi skapar som sagt även chanser framåt. Det får vi se som positivt och ta med oss framöver, avslutar huvudtränare Anton Bokull.

Richard Brasar