Tre poäng mot Luleå
Publicerad: 2020-12-05
Kvällens krigare stod för en mycket bra insats när Leksand lyckades vinna med 6–3 mot topplaget Luleå.

Leksand fick en riktigt bra start på matchen när man tog tillvara på ett tidigt powerplay där Carter Camper kom helt ren och pricksköt in 1–0 efter inte ens två minuters spel. Inte långt därefter kunde dock Luleå kvittera, även det i numerärt överläge, när Linus Klasen hittade nätet bakom en helskymd Janne Juvonen. I resterande del av den första perioden var spelet en del fram och tillbaka med några chanser från vardera lag och det såg länge ut som att 1–1 skulle hålla i sig till pausvila, men Leksand ville annat. Peter Cehlárik jobbade hårt i offensiv zon, fick tag i pucken och hittade en fri som Patrik Zackrisson äntligen fick till sitt första mål för säsongen med ett skott i krysset med bara 21 sekunder kvar av perioden.

Luleå kom ut starkt i andraperioden, men det var Leksand som skulle göra periodens första mål på en kontring. Fredrik Forsberg snodde pucken på defensiv blålinje, tog fart framåt och spelade över till Martin Karlsson som satte 3–1 i ett nästan öppet mål. Därefter var gästerna lite bättre och reducerade även efter halva mittenakten på en styrning precis framför mål. De avslutande minuterna av perioden innehöll sedan några enstaka lägen som kunde resulterat i ytterligare mål, men 3–2-resultatet höll sig till pausvila.

Den tredje perioden inleddes på bästa möjliga sätt för Leksand när Oskar Lang täckte skott, åkte till sig ett friläge och distinkt skickade in 4–2 efter knappt en och en halv minut. Luleå reducerade bara drygt en minut därefter efter att Erik Gustafssons skott oturligt ändrat riktning via en Leksands-klubba och in i mål. Efter 4–3-målet öste bortalaget på framåt och försökte få in en kvittering, men leksingarna krigade på otroligt bra och Janne Juvonen svarade för några riktigt svettiga räddningar. Fjärdekedjan kunde sedan punktera kvällens tillställning när först Jon Knuts skickade in 5–3 i tom kasse innan Fredrik Forsberg fastställde slutresultatet till 6–3, även det i öppet mål.

Med tre sköna poäng i bagaget väntar nu fyra bortamatcher i rad där den första spelas mot Örebro på tisdag.

Arvid Yngvesson