Nytt tvåårskontrakt med Brage
Publicerad: 2020-04-15
Leksands IF har idag förlängt kontraktet med målvakten Axel Brage som förblir leksing även de kommande två säsongerna. Kontraktet gäller till och med säsongen 2021/2022.

Axel Brage kommer ursprungligen från Stockholm men flyttade som junior till Linköping inför säsongen 2005/2006. Brage kom att tjänstgöra under Linköpings fana i hela sju säsonger, dels som junior och därefter som utlånad till Växjö Lakers, IK Oskarshamn, Tingsryds AIF, IF Troja-Ljungby, IF Sundsvall Hockey och Malmö Redhawks. Efter en säsong som kontrakterad i Malmö Redhawks tog karriären rejält ny fart då han under våren 2014 och de kommande två säsongerna stod för ett bländande spel med HC Vita Hästen i HockeyAllvenskan. Inför säsongen 2016/2017 fick Brage nytt förtroende på SHL-nivå då Örebro HK blev ny klubbadress för Täby-fostrade Brage.

Inför säsongen 2018/2019 hittade dock Brage rätt då han skrev på för Leksands IF. Under våren 2019 hittade Brage en rejäl formtopp och bar laget på sina axlar i slutskedet av säsongen som slutade i SHL-avancemang mot Mora IK. Under fjolårssäsongen gick Brage en hård och jämn kamp med Janne Juvonen om förstaspaden i herrlaget, och det slutade med 26 spelade matcher för Brages del med ett facit på 2.41 insläppta mål per match och en räddningsprocent på 90.9. Det nyskrivna kontraktet med Axel Brage gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Axel Brage om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det är jäkligt kul att ha gjort klart för två nya år med Leksands IF. Hela familjen trivs jättebra i Leksand och det känns bra att bli kvar. Det är trevliga människor överallt och en det är gemytlig stämning i byn. Det var fantastiskt att få vara med och ta upp Leksand till SHL, men förra säsongen gick inte riktigt som vi ville och både jag och laget ser fram emot att ta revansch i vinter.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om kontraktsförlängningen med Axel Brage:
-Brage är en otroligt bra människa att ha i ett lag. Han är en riktig glädjespridare samtidigt som han ställer höga krav på laget. Axel står för mycket av det vi som förening vill stå för, och han driver på laget både på och utanför isen. Han är en riktigt bra karaktär helt enkelt. Det finns fortfarande en fin utvecklingspotential kvar i Axel som jag verkligen gillar. Trots att han passerat 30 fyllda år ser jag fram emot att se honom ta ytterligare ett steg framåt, vilket vi ska locka fram här hos oss.

Richard Brasar