Mantas om segern mot HV71
Publicerad: 2022-09-27
Vår nye målvakt har inlett tiden i Leksand på bästa sätt. Ikväll blev det vinst mot HV71 på övertid. – Vi krigar till oss poäng i en tuff bortamatch, säger Mantas Armalis efteråt.

I debuten i Leksandströjan i torsdags var han hundraprocentig. Mot HV71 motade han 30 skott. Kanske en idiotisk fråga, men vilken räddning är han mest nöjd med?
– Haha, den är inte idiotisk, bara svår. Men jag säger väl att det var skönt att ta deras första friläge. Deras andra tar inte på mig, men det var bra att de missade, säger Mantas om andra periodens HV71-lägen.

Vad säger du om matchen?
– Vi spelar tajt i första och tredje perioden. I andra är det lägen i båda ändar av rinken, säger Mantas om periodresultaten 0-0, 2-2 och 0-0.

Olle fixade extrapoängen

På övertid spelar backen Olle Alsing med målskytten Justin Kloos och tvåassistmannen Oskar Lang. Olle tar sig in i offensiv zon och sätter pucken i mål.
– Jag tänkte att ”nu åker vi hem med vinst”, säger Mantas som inte tycker att det var självklart att hans lag skulle vinna.
– De är ett starkt lag och duktiga på att vända spelet, anser trettioåringen om motståndarna.
Mantas tycker att det kanske ser enkelt ut när de spelvänder.
– Och de skapar mycket trafik framför vårt mål. De är skickliga.

Bra boxplay

Leksand har bara släppt in ett mål i numerärt underläge och det var i den första matchen mot Karlstad.
– Vi spelar uppoffrande och hjälps åt. Backar och forwards blockerar skott och jag får ta det jag ska ta. Vi lever i symbios i boxplay, säger Mantas nöjt.

Alsing har imponerat på Mantas

Efter tre spelade matcher tycker Mantas att kvällens matchhjälte Olle Alsing imponerat mest.
– Idag blockar han skott i boxplay. Och sen har vi Anton Lindholm som är stadig och stark som en oxe.
I torsdags belönades Mantas med Mashatten och idag gav han den vidare just till Alsing. Mantas är såklart väldigt glad över sin inledning på säsongen.
– Att hålla nollan där var fantastiskt. Sen får jag tänka att det bara är två matcher. Men visst är det skönt med den här starten i Leksand.

Hur gärna vill du stå på torsdag hemma mot Örebro?
– Jag vill så klart spela alla matcher jag får. Det blir många matcher på kort tid framöver och det är ingen dum idé att vi alternerar heller, avslutar Mantas innan han sätter sig på bussen hem till Leksand.

Katharina Dalmalm