Andreé Hult klar för Leksands IF
Publicerad: 2019-05-17
Leksands IF har gjort klart med forwarden Andreé Hult, 31, som närmast ansluter från Schwenninger Wild Wings i den tyska högstaligan DEL. Kontraktet gäller över säsongen 2021/2022.

Andreé Hult är mas och kommer ursprungligen från Borlänge. Hults moderklubb är Borlänge HF, men sin tid som juniorspelare tillbringade Hult i Mora IK. Under sin sista juniorsäsong lånades Hult ut till BIK Karlskoga där han även blev kvar under sitt första år som seniorspelare då han stod för 29 poäng på 44 matcher i HockeyAllsvenskan. Inför säsongen 2008/2009 gick karriären vidare österut för spel i den Ryska andraligan och klubben HK Dmitrov, ett karriärssteg han för övrigt tog tillsammans med tidigare lagkamraten Kenneth Bergqvist som även han flyttade till Dmitrov samma säsong.

Inför säsongen 2009/2010 skrev Hult på för Molot-Prikamie Perm som även de huserade i den ryska andradivisionen. Hult kom att stanna i Perm under två säsonger innan flytlasset sedermera gick vidare till Slovakien då han skrev på för HK Poprad i den Slovakiska högstaligan inför säsongen 2011/2012. Efter nyår under samma säsong flyttade Hult vidare till Ukraina för spel i Donbass Donetsk. Säsongen därefter var Andreé Hult tillbaka på rysk mark då han representerade Rubin Tyumen i den ryska andraligan. Efter fem säsonger utomlands återvände Hult till Svensk hockey inför säsongen 2013-2014 då han skrev på för Timrå IK i HockeyAllsvenskan. Det blev två poängstarka säsonger i Timrå för Hult vilket ledde fram till ett kontrakt med tyska Schwenninger Wild Wings i högstaligan, DEL. Det kom att bli fyra säsonger i Schwenninger för Hults del, och det är även hans senaste klubb innan ankomsten till Leksands IF.

Kontraktet med Andrée Hult gäller över säsongen 2021/2022, vilket innebär de tre kommande säsongerna.

Andreé Hult om att ansluta till Leksands IF:
-Det ska bli fantastiskt kul att få representera Leksands IF i SHL. Det är stor ära när man själv är från Dalarna. Med hjälp av de bästa fansen i Sverige tror och hoppas jag att vi ska etablera oss i SHL. Jag tycker att jag har bra fart på skridskorna och vill spela en snabb hockey, och jag tror att vinterns spelsystem kommer att passa mig. Jag ser fram emot att komma igång.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Andreé Hult:
-Andreé är en spelare som är väldigt allround och kan spela i alla spelformer. Han besitter bra skridskoåkning och spelsinne samt har skaffat sig internationell rutin och hårdhet under flera år. Detta innebär att vi breddar vår centersida och gör det dessutom med en svensk spelare som ursprungligen är från Dalarna.

Richard Brasar