Philip Samuelsson ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2019-10-14
Leksands IF har idag stärkt upp backsidan, då man gjort klart med den NHL- och AHL-meriterade backen Philip Samuelsson. Kontraktet gäller den här säsongen ut.

Philip Samuelsson är född i Leksand, men uppväxt i USA. Philip var med och representerade USA i U18-VM 2009, då det bar hela vägen till guld. Efter framgångarna i U18-VM valdes Samuelsson i den andra rundan, som nummer 61 totalt av Pittsburgh Penguins i NHL-draften 2009. Samuelsson spelade sedan för Boston College i NCAA, 2009-2011, där han var med och tog laget till final två gånger och vann även ett där ett guld.

Det skulle dock dröja fram till 2013 innan Philip Samuelsson fick chansen i NHL med Pittsburgh, detta efter två säsonger i AHL med Wilkes-Barre/Scranton Penguins. Det blev dock ingen ordinarie plats i NHL utan merparten av säsongen spenderades i AHL. Vidare blev Samuelsson trejdad till Arizona Coyotes, där han spelade åtta matcher i NHL, resterande tid kom att spenderas i organisationens farmarlag.

Som free agent värvades Samuelsson inför säsongen 2016-2017 av Montreal Canadiens för att senare under säsongen bli trejdad på nytt, den är gången till Carolina Hurricanes. Tiden i organisationen spenderades i AHL med Charlotte Checkers, där Samuelsson säsongen 2017-2018 noterades för ligans bästa plus/minus, +44.

Samuelsson kommer närmast från ett try-out avtal med HK Hradec Kralove i den tjeckiska högstaligan, där parterna inte kom överens om en förlängning. Samuelsson har under karriären spelat 563 matcher i AHL och stått för totalt 163 poäng (30+133) samt ett plus/minus på +68.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Philip Samuelsson:
-Philip är en erfaren spelare i en bra ålder och besitter dem kvaliteterna som vi vill ha i Leksand. Han är rörlig på skridskorna och har ett bra förstapass. Philip har även mycket erfarenhet och rutin med över 500 matcher i AHL, dessutom känner han till Leksand väl och pratar svenska.

Samuelsson, som var med och tränade med laget under en kort sejour i september månad kommer att ansluta till laget under veckan och beräknas bli spelklar till torsdagens match borta mot Luleå.

Fredrik Eklund