Knuts efter Västeråsmatchen
Publicerad: 2018-11-28
En riktigt sur förlust, säger centern Jon Knuts efter matchen mot Västerås på onsdagskvällen. Leksand hade bra möjligheter att kvittera i slutminuten, men pucken ville inte in. – Men det var viljemässigt ett steg i rätt riktning, säger Jon om matchen som slutade 3-2.

Leksand inledde bra och hade några längre anfall i Västerås zon.
– Ja, vi var pigga i början. Det var klart bättre än de senaste matcherna. Vi fick lite längre anfall och tryck i deras zon, säger Jon.
Tyvärr lyckas inte bortalaget utnyttja chanserna utan får se Västerås göra 1-0 istället.
– Det känns som att vi får kämpa så hårt för målen och deras bara rullar in, säger Jon som tycker att laget förlorar kampen framför båda målen.

Saknas lite självförtroende

Jon gillar att laget kämpade mer än i de två tidigare matcherna.
– Men det känns helt fel att behöva säga att vi visat brist på vilja. Vi är professionella idrottsmän och ska uppträda så, säger Jon bestämt.
Idag visade laget mer krigaranda men Jon tycker att det saknas en del självförtroende i avsluten.
– Vi mötte ett lag i flow och medgång, medan vi är tvärtom just nu.

Du har ju varit med om både upp- och nedgångar under dina år i Leksand. Vad gör man för att bryta en sån här lite sämre period?
– Det är så här i vår bransch. Att det går tyngre ibland. Det gäller att ha goda vanor och inte tumma på det. Och så gäller det att jobba på självförtroendebiten, säger Jon.

Martin tillbaka

Jons kedja var återigen komplett i o m att lagkapten Martin Karlsson var tillbaks från skada. Och det märks att Jon tycker att det var skönt att spela med Martin och Tobbe Forsberg igen.
– Men vi borde kunnat lägga in nån puck idag. Vi har spelat väldigt länge ihop så när det kommer in en ny kanske det inte klickar direkt. Men det är också nyttigt att spela med andra, menar Jon.
Han grämer sig över att han själv inte fick in pucken i power play i tredje perioden.
– Jag tror inte att han (Västerås målvakt) vet att han räddar den pucken. Den tar på klubbskaftet och är precis på linjen. Så är det just nu, det studsar åt fel håll, säger han besviket.

Hockeyhelg

Både fredag och söndag är det hemmamatcher i Tegera . Och på lördagen spelar damerna klockan 16.00 så det är verkligen en riktig hockeyhelg som väntar. Och Jon hoppas på att få visa hemmapubliken att det går åt rätt håll.
– Vi ska försöka studsa tillbaka!

Katharina Dalmalm