Carter Ashton klar för LIF
Publicerad: 2020-12-08
Leksands IF har gjort klart med den 29-årige forwarden Carter Ashton som den senaste säsongen spelade för Dinamo Riga i KHL. Kontraktet med Ashton gäller för den resterande delen av säsongen 20/21.

Carter Ashton kommer ursprungligen från Saskatoon i centrala Kanada och inledde sin karriär i de närliggande ungdomslagen. Som juniorspelare återfanns Ashton mestadels i Lethbridge Hurricanes, men under de avslutande junioråren även i Regina Pats och Tri-City Americans. I 2009 års upplaga av NHL Entry Draft valdes Ashton av Tampa Bay Lightning i den första rundan som 29:e spelare totalt.

Sin första seniorsäsong inledde Carter Ashton i Norfolk Admirals, men byttes under slutskedet av säsongen bort till Toronto Maple Leafs och fick även chansen vid 15 tillfällen i NHL redan som 20-åring. De kommande säsongerna varvades fortsatt med AHL-spel i Toronto Marlies och NHL-spel med Toronto Maple Leafs innan Ashton inför säsongen 2015/2016 valde att pröva lyckan på rysk mark då KHL-klubben Torpedo Nizhny Novgorod blev kanadensarens nya adress. Efter ytterligare en säsong i Novgorod har Ashton sedermera hunnit representera Lada Togliatti, Severstal Cherepovets och Dinamo Riga vid en säsong vardera i respektive klubb. På den internationella scenen har Carter Ashton under karriären hunnit representera Kanada vid ett J20-VM samt vid tre träningslandskamper med A-landslaget.

När Carter Ashton ansluter till Leksands IF blir det hans första sejour på svensk mark. Det nyskrivna kontraktet gäller för den återstående delen av den innevarande säsongen 2020/2021.

Carter Ashton om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt spänd på att få komma till en så historisk förening som Leksands IF, och jag har hört mycket gott om både organisationen och människorna i Leksand. Det blir min första tid i Sverige, så det ska bli extra kul. Jag ser mig själv som en kraftfull tvåvägsforward och hoppas kunna bidra både med offensiv produktion likväl som ett defensivt ansvar i alla avseenden. Jag hoppas att kunna komma in och hjälpa laget att ta en plats i slutspelet till våren.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Carter Ashton:
-I Carter Ashton får vi en spelare som har bra storlek, besitter bra skridskoåkning och som vill ta pucken till målet. Han är stark runt målet och vid sargerna, och använder sin fart och kraft för att ta sig in mot motståndarmålet genom att bryta sig förbi motståndarna. Det är en spelartyp som vi inte har så många av i dagens laguppställning, och Carter kommer att bli nyttig för oss.

Richard Brasar