Viktor och Matias berättar om vinsten mot MODO
Publicerad: 2016-03-30

Det blir en sjunde och avgörande match i Örnsköldsvik på fredag. Forwarden Viktor Mårtensson ler stort efteråt. Han är väldigt stolt över lagets insats i måstematchen.
– Det är sånt go i det här gänget och alla är så hungriga på nästa match!

Över 7000 i Tegera gjorde sitt för att stötta Leksand i en match där förlust betydde sommarlov.
– Vilket tryck det är i hallen, säger Viktor uppskattande.
 Viktor fick själv motta stort jubel när han presenterades i line-up tillsammans med bland annat Jonas Frögren.
– Jag kan inte beskriva i ord hur stort det kändes, berättar Viktor som var tillbaka efter skadan han fick i den andra matchen mot MODO.
– Jag trodde inte att jag skulle komma igen, men jag har haft bra hjälp av fysioterapeuten Stefan Persson.

Årets krigare
Efter matchen belönades Jonas Frögren som matchens krigare. I och med det fick Viktor och Jonas lika många (fyra) matchens krigare-utmärkelser och därmed delade de på priset för Årets krigare.
 – Det är en jäkla ära att dela den med honom.
Viktor har lite svårt att förklara varför just han fått priset så många gånger.
 – Jag vet inte varför. Jag har ju varken klubbteknik eller är skridskoskicklig men jag kämpar på, säger Viktor med ett snett leende.

Matias Lassen

Glad dansk
Tjugoårige backen Matias Lassen ler också stort när leksandsif.se träffar på honom efter matchen.
 – Det var helt underbart att vinna. Vi krigar för varje puck. Sen blir det några misstag som kostar oss mål.
Resultaten har verkligen varierat i matchserien. Det har varit tajta matcher och storvinster från MODOs sida. Idag blev det målrikt med slutresultatet 5-4.
– Det var viktigt att vi fick hål på deras målvakt, menar Matias.
 Han tycker att lagkompisarna var bra på att komma in på mål och störa målvakten.

Matchstraff på MODOS Dwyer
Patrick Dwyer delar ut en slashing på Tobbe Forsberg och fick åka och duscha. Det var en hel del andra efterslängar också. Matias vill inte direkt kommentera Dwyers utvisning men menar att det är rätt tufft ute på isen.
 – Det är playoff och många spelar på gränsen. Det är en del av spelet.

Vem tycker du var bäst i Leksand ikväll?
– Frögga (Jonas Frögren) ska ha beröm. Han har generellt varit en av de bästa i de här matcherna. Han och Hauke (målvakten Henrik Haukeland) har varit våra viktigaste spelare.
Hela laget presterade stort i kväll men Jon Knuts förtjänar en extra eloge. Han gör det matchavgörande sista målet och bidrar som vanligt med en blandning av hårt jobb och finesser.

Örnsköldsvik på fredag
Nu väntar vila, träning och resa till Örnsköldsvik. Mårtensson tycker att det ska bli kul med den avgörande drabbningen på fredag.
– Vi har inte vunnit nåt än! Det är nästa match som gäller, nu ska vi ladda om.

Katharina Dalmalm