Leksands IF rekryterar analytiker och scout
Publicerad: 2019-06-28
Leksands IF har stärkt upp sin organisation genom att rekrytera Petter Carnbro som kommer att arbeta med scouting och analys av avancerad statistik.

Petter Carnbro kommer ursprungligen från Lysekil, men har även rötter i Ludvika på sin mors sida. Carnbro jobbade under den föregående säsongen med media då han var en del av programmet Hockeylabbet på C More och även var skribent åt HockeyNews. Petter Carnbro har tidigare verkat som konsult åt Frölunda mellan 2014-2017 där han arbetat med analys av avancerad statistik. I Frölunda var han med att ta SM-guld samt dubbla segrar i CHL. Även i hans nya roll i Leksands IF kommer hans arbete att bestå av analys samt även spelarscouting. Kontraktet med Petter Carnbro gäller över de tre kommande säsongerna, till och med säsongen 2021/2022.

Petter Carnbro om att ansluta till Leksands IF:
-Leksands IF är en av de största klubbarna i Sverige, som äntligen är tillbaka i rätt serie. Jag kände Thomas Johansson redan innan vi arbetade ihop på Hockeylabbet och har lärt känna honom än bättre under den tiden, och det känns grymt bra att få jobba med honom igen. Vi vet var vi har varandra så jag behöver ingen ingen inskolningstid i mitt nya uppdrag. Det blir spännande att komma in i en organisation som vill framåt och vill pröva nya grepp in i framtiden vad gäller analysverktyg.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om rekryteringen av Petter Carnbro:
-Det känns jättebra att ha Petter med oss under de kommande tre åren. Petter kommer att scouta spelare samt hjälpa oss i Leksand med analyser utifrån avancerad statistik. I analyserna ingår scouting, det individuella på våra spelare samt utvecklingen av vårt sätt att spela. Petter ligger i framkant när det gäller detta område och har erfarenhet från SHL då han tidigare jobbat för Frölunda.

Richard Brasar