John Quenneville förstärker Leksands IF
Publicerad: 2022-07-15
Leksands IF har gjort klart med den kanadensiske forwarden John Quenneville inför den kommande SHL-säsongen. Quenneville kommer närmast från spel med ZSC Lions i den schweiziska höstaligan, och kontraktet gäller t.o.m. säsongen 2023/2024.

26-årige John Quenneville kommer ursprungligen från Edmonton, Alberta, i Kanada. Som ungdomsspelare spelade Quenneville i Sherwood Park och South Side Athletic Club i Edmonton innan juniorspelet i den kanadensiska ligan WHA tog vid, vilket även innebar en flytt till Brandon Wheat Kings som huserar drygt 20 mil väster om Winnipeg i Manitoba. Det blev fyra framgångsrika juniorsäsonger i Brandon för John Quenneville som även kom att draftas i den första rundan av NHL Entry Draft 2014, då som 30:e spelare totalt då han tingades av New Jersey Devils.

Efter tiden som junior skrev Quenneville på ett proffskontrakt med New Jersey Devils, och han kom mellan åren 2016-2019 att representera såväl Devils i NHL som AHL-lagen Albany Devils och Binghamton Devils. Inför säsongen 2019/2020 tradades Quenneville till Chicago Blackhawks organisation där spel med Blackhawks i NHL och Rockford IceHogs väntade under två säsonger. Totalt har Quenneville hittills under karriären spelat 44 NHL-matcher och 194 AHL-matcher. Inför säsongen 2021/2022 väntade det första europaäventyret för Quenneville då han skrev på för ZSC Lions i den schweiziska höstaligan, där han under säsongen stod för 38 poäng (20+18) på 48 matcher.

På den internationella scenen har John Quenneville representerat Kanada vid såväl J18- som J20-VM. Efternamnet Quenneville är inte heller ett okänt namn för den svenska och europeiska publiken sedan tidigare, i och med att lillebror David stod för en fin säsong i IK Oskarshamn under fjolåret och storebror Peter tidigare stått för massvis av poäng i högstaligorna i Danmark och Norge samt i den tyska andraligan.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att John Quenneville ansluter till Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Nyförvärvet John Quenneville om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns jättebra för mig att komma till Leksands IF. Leksand är ett lag och en organisation som har ett starkt driv och fokus i att vinna och utveckla sina spelare till att bli sitt allra bästa. Det är något jag ser väldigt mycket fram emot att få vara en del av. Jag skulle beskriva mig själv som en tvåvägsspelande och poänggörande powerforward. Jag spelar hårt i båda ändarna av planen och försöker vara fysisk och stark på pucken. Jag letar efter lägen att göra mål överallt i den offensiva zonen med mitt skott, och gillar även att transportera pucken med fart genom mittzonen för att sätta upp bra spel tillsammans med mina kedjekamrater.

-Jag har sett en del SHL-hockey under vintern i och med att min bror spelar i Oskarshamn, och för egen del tittat lite extra mycket på just Leksand. Jag anser att SHL är den ligan i europa som är mest jämförbar med NHL tack vare strukturen och farten i spelet. Jag vet genom de svenska spelarna och tränarna jag jobbat med tidigare, att Leksand är en väldigt anrik och populär klubb över hela Sverige. Vi har en bra spelargrupp inför vintern och förväntningarna ska absolut vara att vinna. Vi ska göra en bra grundserie och sätta oss i en bra situation inför slutspelet och kampen om SM-guldet.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet John Quenneville:
-Vi hade John på vår radar redan inför förra säsongen. Då blev det inget men det är desto roligare att vi nu lyckats få John till Leksand. I John får vi en spelare som älskar att skjuta och som besitter ett väldigt bra skott. Han tar sig in i de ytor som krävs för att vara ett offensivt hot. Han är en bra skridskoåkare, är aggressiv och vi gillar hans ambition att utvecklas i vår miljö för att få en ny chans i NHL i framtiden.

Richard Brasar