Jesper Ollas inför SSK hemma
Publicerad: 2018-12-11
Leksands IFs herrlag har inlett förberedelserna inför dubbla hemmamatcher under veckan som inleds med match mot Södertälje under onsdagskvällen. Jesper Ollas vill vända trenden tillbaks till det vinnande spåret.

Den senaste tiden har varit motig för herrlaget och man är på jakt efter en efterlängtad trepoängare. Under de senaste dagarna har man pratat ihop sig noggrant inom gruppen och ska nu se till att omsätta det till praktik på isen.
-Vi har pratat mycket om vårt grundspel, att göra allt väldigt noga. Det gäller att alltid prioritera det hårda jobbet med hård backchecking och att jobba klart alla situationer och inte vända ifrån i situationerna. Det är ganska simpla saker egentligen, men sådant som måste funka, säger Jesper Ollas.

Bortamatchen mot MODO Hockey i Örnsköldsvik i fredags inleddes på värsta tänkbara sätt med ett tvåmålsunderläge redan efter 2 minuter och 37 sekunder spelat av matchen. Spelet blev dock bättre, och det finns mycket att ta med sig från den tredje perioden säger Ollas.
-Det var en bra upphämtning senast. Vi lyckades sätta press på MODO och vinna mycket puckar och skapa långa anfall. Det ska vi ta med oss till matcherna den här veckan.

Fokus på att ta taktpinnen
Två intressanta matcher väntar alltså hemma i Tegera Arena under veckan, och Jesper Ollas menar att det gäller att ta tag i matchbilderna.
-Det gäller att vi går ut och spelar vårt spel och känner att vi ska föra matcherna under den här veckan. Vi vill inte lägga så mycket fokus på motståndarna utan mer på vad vi ska göra. Det är lätt att bli passiv när man är inne i en negativ trend och att man väntar på vad motståndarna ska göra, men det är viktigt att vända på det och fokusera på vad vi ska göra och ta tag i spelet, avslutar Jesper Ollas.

Biljetter till onsdagens match köper du här

Richard Brasar