Rosander om matchen mot Örebro
Publicerad: 2021-12-02
Backen David Rosander sammanfattar vad nog många leksingar tycker efter förlusten mot Örebro. -Det är riktigt tråkigt att det blir så här.

David tycker att laget klarade av bortamatchen bra. Men att det lilla sista saknades.
-Vi hade några bra lägen, säger nittonåringen om den mycket tuffa bortamatchen.
Och inte fick Leksand någon hjälp av domarna. Först i tredje perioden fick laget chansen i powerplay. Och då hade domarna kunnat döma till fem mot tre.
-Jo, men det är inget vi kan påverka. Vi får fokusera på det vi kan styra över, säger David klokt.
Han tillägger att om han och lagkompisarna jobbar tillräckligt får de med sig utvisningarna. Från sidan av isen var det lätt att tänka att det receptet inte hjälpte ikväll.

Mycket speltid

J20-spelaren har fått spela mycket i herrlaget den senaste tiden. Eftersom så många ordinarie backar saknas har David spelat med tjugoårige Alexander Lundqvist.
-Det funkar väldigt bra. Han pratar mycket med mig och är en stor trygghet. Vi diskuterar situationer på isen efteråt på bänken eller i omklädningsrummet. Säger han något så lyssnar jag.
David berömmer Alexanders mognad på isen.
-Han spelar som om han vore mycket äldre, säger David imponerat.
Leksandsif.se tycker att båda backarna tagit för sig och verkligen presterat när det är så många saknats.

Hade lägen

Efter första perioden ledde Örebro med 1-0. Ett frustrerande resultat med tanke på att Leksand hade sina lägen.
-Jo, det var tufft. Särskilt som vi kunnat undvika att släppa in det där målet. Men det är bara att gå vidare och ta det därifrån. I tredje perioden kontrade Max Véronneau in 2-1 i numerärt underläge. Och tränarna coachade hårt på Max, Carter Camper och några till för att få till en kvittering.
-Jag har dålig koll på forwards. Jag fokuserar och lyssnar på vad de säger till oss backar, säger David och ler lite. Självklart är David besviken på resultatet ikväll, men han fullkomligt lyser när han berättar hur roligt det är att spela i SHL.
-Det är jättekul att få det här förtroendet.

Katharina Dalmalm