Summering av U20 Super Challenge
Publicerad: 2019-08-26
Junior
Under förra veckan deltog Leksands J20-lag i U20 Super Challenge som gick av stapeln i Karlstad. Leksands placering i turneringen blev till slut en fjärdeplats, och huvudtränare Mikael Karlberg är delvis nöjd över spelet som visades upp men förklarar flera saker som måste förbättras innan seriespelet drar igång. – Det offensiva spelet är bra då vi är jobbiga att möta, men vi har dippar i matcherna som är lite för djupa.

Leksand inledde turneringen med att möta Ungerns och Frankrikes juniorlandslag, vilket resulterade i två segrar med 6-4 respektive 3-1.
– De utländska J20-landslagen vi mötte spelade en annorlunda hockey, det var mycket tuffare och mer fysiskt än vad vi är vana vid. Det kanske låter som lätta matcher på pappret men det var riktigt tufft faktiskt. Våra killar är lite yngre jämfört med dem, men jag tycker att vi hanterade det helt okej, berättar Mikael Karlberg.

Efter de två inledande segrarna förlorade J20 sedan gruppfinalen mot Växjö med 0-2 och ställdes därefter mot Färjestad i semifinal. Tyvärr förlorades den matchen med 4-5 på straffar trots att Leksand haft greppet från nedsläpp.
– Det var en jämn match och vi hade lika gärna kunnat vinna. Vi hade ledningen under matchen och vi ledde under straffläggningen också, men de satte sina två sista straffar och gick vidare. Det hade kunnat gått lite hur som helst och den här gången gick det deras väg.

Leksand ställdes sedan mot Norge i matchen om tredje pris, men även här blev det en snöplig förlust med 4-5.
– Vi gör en ganska bra match där vi leder i slutet av matchen, men det pendlar lite för mycket så vi tappade det. Vi förde matchen men vi förlorade tyvärr, förklarar Challe.

Starka i anfallszon och bra powerplay

Trots fjärdeplatsen finns det flera saker att ta med sig från turneringen, däribland ett riktigt starkt powerplay-spel.
– Det offensiva spelet i anfallszon är bra där vi är jobbiga att möta. Vårt powerplay har även det varit jättebra med hela 35% under turneringens gång.

Det finns även saker att förbättra under veckorna som kommer, där det defensiva spelet och kontinuitet är högsta prioritet.
– Vi har lite problem med spelet i egen zon, specifikt att spela ur egen zon. Vi har dippar i matcherna som är lite för djupa och har inte hittat en perfekt jämnhet i spelet än. Det finns lite grejer att jobba på sista veckorna innan seriestart för att hitta en jämnare nivå, avslutar Mikael.

Arvid Yngvesson