Åman om att spela i Tre Kronor
Publicerad: 2022-05-07
Tre Kronor vann mot Schweiz i Beijer Hockey Games under lördagseftermiddagen. Återigen var leksingarna Nils Åman och Oskar Lang med i laget. Sverige låg under med 0-2 men vann med 3-2 på övertid. – Det var skönt med vändningen, tycker Nisse efteråt.

Centern är för ung för att ha varit med när Leksand mötte Mora i Globen så den här turneringen var första matcherna i Avicii Arena för Nisse.
– Det är riktigt kul med all publik, säger tjugotvååringen som verkligen gillar inramningen.

Mycket beröm

Forwarden Oskar Lang och Nisse har bildat kedja sen de blev uttagna till Tre Kronor. Den tredje länken har varierat lite och idag var det den stora talangen Elmer Söderblom. Oskar och Nisse har fått mycket beröm för sin energi och spelskicklighet. Nisse låter lite generad, men håller med om att det gått bra hittills.
– Lang och jag har hittat kemin och så har det funkat bra med det tredje som spelat med oss.

Är det stor skillnad på spelet i Tre Kronor jämfört med Leksand?
– En svår fråga….men det är nog så att här ska man sätta upp styrspelet och i SHL är det mer forechecking, säger Nisse vars spelstil verkar fungera utmärkt även på internationell nivå.

Hoppas så klart på VM-spel

Det här är den sista turneringen innan VM. Hur ser möjligheterna ut för Nisse och Oskar att vara med där?
– Jag har ingen aning, men det är klart att man hoppas, säger den unge masen.
Är Nisse förvånad över att han fortfarande är med i truppen? Det är ändå en hel del som bytts ut sen laget träffades inför matcherna mot Norge.
– Inte jätteförvånad i och med att det funkat så bra för Oskar och mig. Men nej… jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så här.

Vad är roligast med att vara med i landslaget?
– Att jag får spela matcher och träffa många nya människor, säger Nisse glatt I en landslagstrupp är det så klart större omsättning på spelare än i ett klubblag. Hur är det?
– Visst är det lite tråkigt när folk lämnar, men det är bara så det är, tycker Nisse.
Backen Calle Själin har spelat tidigare matcher, men stod inte med i laguppställningen idag.
– Jag vet inte om det är för att det kommit in nya backar. Men han är inte skadad i alla fall, säger Nisse.

Vi håller tummarna

Nisse, Oskar och Calle har gjort en mycket fin landslagsinsats så här långt. Och leksandsif.se hoppas så klart att vi får se dem i VM i Finland som drar igång den 13 maj.

Katharina Dalmalm