Matias berättar om en speciell säsong
Publicerad: 2016-04-09

Den unge Leksandsbacken Matias Lassen åkte hem till Danmark i söndags. Nu är det spel med danska landslaget som väntar. Det blir träningsmatcher mot bland annat Lettland fram till VM drar igång 6 maj i Ryssland.
– Jag ska göra mitt bästa för att ta en plats i VM-truppen, säger Matias.

Det blev ett kort men intensivt firande för Matias efter matchen i fredags.
– Det är klart att det är lite tråkigt att inte kunna följa med på lagresan, men jag är jättestolt över att få vara med i danska landslaget, säger tjugoåringen. Han vet att det är stentuff konkurrens men hoppas självklart få vara med i Ryssland. Och visst var han lite sliten de två första träningarna med landslaget.
– Det var ett roligt firande och det hände mycket på kort tid.

Imponerad av fansen
Matias tycker att det var roligt att se hur mycket SHL-platsen betydde för fansen. Han är också imponerad av Leksands publik.
– Vi hade bra stöd i mitt lag i Danmark (Rødovre Mighty Bulls) men det går inte att jämföra med Leksand.
Matias hade sett några matcher på TV innan han kom till Leksand.
– Men man måste uppleva det på plats för att verkligen förstå.
Han erkänner att han nästan blev chockad första matchen och att stödet fortsatte trots förlusterna i höstas.
– Även när vi låg under fanns de där på Norra stå. Och ingen match var bortamatch. Till och med i Asplöven hade vi stöd. Det visar hur mycket hjärta de har, säger han nästan rörd.

Vad säger du om den sista matchen mot MODO i fredags?
– Man kan jämföra den matchen med hela säsongen. Totalt uträknade, men vinnare till slut, menar Matias som tycker att Leksand inledde så där och särskilt i andra perioden var helt uträknade.
– Men alla krigade på och vi kom tillbaka. Och det trots skador på viktiga spelare i serien mot MODO. Vi kom ihop som grupp och jobbade verkligen tillsammans.
Om tjugo år kommer den här matchen och säsongen fortfarande finnas kvar i Matias minne. Det är han helt säker på.
– Jag kommer minnas krigarinställningen och lagsammanhållningen. Jag tror att motståndarna kände att vi aldrig ger oss.

Förutom den matchen, vad har varit bäst med säsongen?
– Det har varit ett bra år för mig. En verklig utmaning. Och jag tycker att jag utvecklats, kanske mest mentalt. I Danmark var jag mer säker på min plats i laget, medan det här har varit mycket större konkurrens.
Det har varit både upp och ner spelmässigt för den unge dansken.
– Jag har lärt mig hur jag tar mig upp när det inte går så bra.
Där vill Matias lyfta fram det bästa med årets spelartrupp. Stödet de gett varandra.
Matias berättar också att en fördel med att de är många unga i laget är tävlingsmomentet.
– Alla kommer in och är hungriga och då måste vi vara på tårna.

En säsong att minnas
Om tjugo år kommer den här säsongen fortfarande finnas kvar i Matias minne. Det är han helt säker på.
– Jag kommer minnas krigarinställningen och lagsammanhållningen.
Och stödet från publiken förstås, som han tycker är bäst i Sverige.
– Jag skulle rekommendera alla hockeyspelare att komma hit. Det finns ingen annan klubb med samma kultur!

Katharina Dalmalm