"Går för tredje raka"
Publicerad: 2018-10-02
Ingen seger på bortais så här långt, men på hemmais är laget obesegrat. – Vi går för tredje raka, helt klart, säger backen Axel Bergkvist inför onsdagens hemmamatch mot Vita Hästen.

Gästerna kommer närmast från en bortaförlust mot AIK (1-4), samma siffror som Leksand förlorade lördagens bortamatch mot MODO med.
– Ja, vad ska man säga om den matchen… Surt att förlora så klart. Jag tycker ändå att vi gjorde en helt okej förstaperiod, men sett till hela matchen var det en för dålig laginsats, helt klart. Vi sköt alldeles för lite skott och jag tycker inte att vi var tillräckligt noggranna i egen zon, menar Axel, som kvällen innan den matchen spelade med J20 borta mot Brynäs.
– Precis. Jag var med där på kvällen och anslöt sedan till Sundsvall där A-laget bodde över natten mot lördag. Det blev två matcher på kort tid, men det är inga konstigheter egentligen, så är det ju nästan hela tiden när man spelar med J20.

Axel har utöver A-lagsmatcherna hunnit med fyra J20-matcher den här säsongen, och där noterats för fem poäng (4+1).
– Ja, det har flutit på bra, men lite tur har man väl haft också. Två av målen tror jag var i öppen kasse, haha.

Och hur har A-lagssäsongen varit så här långt?

– Det har känts bra tycker jag. Jag försöker att spela samma spel i J20 som i A-laget, även om man så klart får spela lite enklare och ta lite snabbare beslut i A-laget. Men det har känts bra hittills som sagt, och framförallt är det roligt att få spela så mycket matcher, med både A-lag och juniorer.

Inför onsdagens hemmamatch finns en del leksingar på sjukdoms-/skadelistan, men Axel lovar att alla som är tillgängliga ska göra allt för att spela hem tre poäng.
– Självklart är det tråkigt att vi saknar en del spelare, men det är ingenting som ska behöva påverka vår prestation på isen. Vi har en så pass bra bredd i laget, och dessutom gott om duktiga juniorer att lyfta upp, så jag är inte orolig alls. Vi ser alla fram emot att spela inför den fantastiska publiken i vår hemmaborg igen.

Tänkbar matchvinnare?

– Axel Brage har ju spelat i Vita Hästen förut, så om han ska stå kommer han nog att vara lite extra taggad. Bland utespelarna tror jag att Johan Porsberger kan kliva fram. Hans lina med Oskar Lang och Linus Persson har varit riktigt bra, så nu tror jag att det är Porses tur att sätta dit den.

Biljetter till matchen hittar du här!

Elin Broman