Åtta spelare lämnar Leksands IF
Publicerad: 2021-04-21
Lagbygget inför den kommande SHL-säsongen har tagit fart i och med uttåget ur slutspelet förra veckan. I detta ingår även att spelare lämnar föreningen, och det står nu klart att åtta spelare lämnar Leksands IF.

Spelarna som inte kommer att representera Leksands IF säsongen 2021/2022 är målvakten Janne Juvonen, backarna Daniel Gunnarsson, Lucas Nordsäter och Mattias Göransson samt forwardsspelarna Daniel Olsson-Trkulja, Marek Hrivík, Peter Cehlárik och Otto Paajanen.

Vad gäller Janne Juvonen, Mattias Göransson och Daniel Olsson-Trkulja har deras kontrakt med Leksands IF löpt ut, medan Marek Hrivik och Peter Cehlarik har valt att utnyttja sina respektive outklausuler som fanns inskrivna i kontrakten.
-De är samtliga spelare som stått för fina prestationer i Leksands IF, och jag vill verkligen tacka ödmjukast för deras insatser hos oss, säger Thomas Johansson.

Gemensamt beslut att avsluta kontrakten

Vad gäller Otto Paajanen, Daniel Gunnarsson och Lucas Nordsäter har Leksands IF gemensamt med spelarna valt att avbryta samarbetet.

Otto Paajanen
Otto Paajanen kom till Leksands IF inför den nyligen avslutande säsongen, då han anslöt från finska IFK Helsingfors. Under säsongen i Leksands IF stod Paajanen för 22 poäng (8+14) på 54 matcher.
-Otto är en bra spelare med ledaregenskaper som hjälp oss väldigt mycket i år. Efter samtal med Otto har vi dock gemensamt kommit överens om att gå skilda väger efter denna säsong. Anledningen är att vi inte kan garantera den positionen eller istiden i vår laguppställning som Otto behöver för att utvecklas och kunna bidra. Därav det gemensamma beslutet. Vi vill tacka Otto för hans insats i föreningen samt önska honom stort lycka till i framtiden, säger Thomas Johansson.

Daniel Gunnarsson
Daniel Gunnarsson representerade Leksands IF som juniorspelare innan han lämnade Dalarna för spel i Luleå, Färjestad och Karlskrona. Inför säsongen 2018/2019 återvände Gunnarsson till Leksand, och han har totalt spelat 166 tävlingsmatcher för föreningens representationslag på herrsidan.
-Daniel har gjort ett riktigt bra jobb hos oss. Under den gångna säsongen har Daniels sociala situation förändrats och i samtalen efter den avslutade säsongen har det vuxit fram en bild som gör att Daniel och Leksands IF bestämt att gå skilda vägar. Vi vill tacka för Daniels insatser i den vitblåa tröjan och önskar Daniel stort lycka till in i framtiden, säger Thomas Johansson.

Lucas Nordsäter
Lucas Nordsäter kom till Leksands IF inför säsongen 2018/2019 då han anslöt från Färjestad BK. I Leksands IF hann Nordsäter spela 126 tävlingsmatcher i föreningens herrlag innan han under den gångna säsongen lånades ut till Södertälje SK i HockeyAllsvenskan.
-Vi har tillsammans med Lucas kommit överens om att han behöver få spela kontinuerligt för att utvecklas som hockeyspelare. Vi kan inte garantera detta hos oss och har då kommit fram till ett gemensamt beslut att det bästa för Lucas är att vi går skilda vägar. Vi tackar Lucas för hans insatser önskar honom stort lycka till med sin framtida karriär, säger Thomas Johansson.

Richard Brasar