Målrik vinst i Södertälje
Publicerad: 2018-10-05
Säsongens första bortaseger är ett faktum efter 6-3 mot Södertälje. Oskar Lang hade stor show och stod för fyra poäng.

Leksand fick en drömstart på matchen när Linus Persson kunde peta in pucken från nära håll efter fint förarbete av Oskar Lang. Samma kedja skulle bara några minuter senare även ordna 0-2, denna gång med Thomas Valkvae Olsen som målskytt. Södertälje hann med att både reducera och kvittera i den första perioden, men med 17 sekunder till pausvila återtog Leksand ledningen. Oskar Lang tog fart i powerplay och fick fram pucken till Jon Knuts som kunde skicka in 2-3 från nära håll.

Lang-showen fortsatte med högsta fart i den andra perioden. Endast sex minuter tog det för nummer 14 att sätta ett otroligt vackert mål som betydde 2-4. Södertälje fick till ytterligare en reducering 15 minuter in i mellanakten, men två minuter senare klev Tor Immo fram. Förra årets målkung snodde pucken i offensiv zon och stänkte dit 3-5 och försatte leksingarna i ett mycket bra läge inför den avslutande perioden.

Tredje perioden handlade mycket om att försvara och hålla tätt bakåt. Leksand lyckades väl med detta och neutraliserade hemmalaget på bästa sätt. Tor Immo kunde till slut avgöra matchen i tom kasse och fastställa slutresultatet till 6-3. Nästa match spelas redan nu på söndag borta mot AIK!

Arvid Yngvesson