J20 ställer in träningsmatch
Publicerad: 2020-09-03
Junior
Under torsdagen konstaterades att en av spelarna i Leksands IFs elitlag på J20-nivå testats positivt för Covid-19. Detta innebär att träningsmatchen mot Malungs IFs a-lag som var planerad att spelas på lördag stryks ur schemat.

Under uppstarten av säsongen har Leksands IF vidtagit flera säkerhetsåtgärder med hänsyn till coronapandemin. Tegera Arena är för närvarande stängd för personer utanför organisationen, och för alla besökare med ärende till föreningen och arenan gäller kontroll av kroppstemperatur och genomgång av ett obligatoriskt hälsoprotokoll innan inpassage. För såväl spelare som ledare och personal som uppvisar sjukdomssymptom gäller självfallet förbud att vistas i och omkring arenan, och test för coronaviruset rekommenderas för de som känner någon form av symptom.

Vid ett sådant coronatest har en av föreningens spelare i J20-laget testats positivt för Covid-19. Detta innebär att Leksands IF valt att inte resa till Malung för bortamatchen som var planerad mot Malungs a-lag under lördagseftermiddagen.

-Enligt de officiella rekommendationerna hade det varit möjligt att genomföra matchen. De sjunkande temperaturerna och skolstarten har nu, som förväntat, bidragit till att vi ser fler mindre luftvägsinfektioner bland våra juniorspelare. Samtidigt finns det just nu kapacitetsproblem hos Region Dalarna som gör att vi inte kan testa alla drabbade spelare i tid. Med tanke på att vi inte helt kan utesluta att vi har fler covid infektioner bland dem tar vi då det säkra före det osäkra och väljer att ställa in matchen, säger Leksands IFs läkare Enrico Mansfeld.

-Spelaren i fråga mår bra och vi väljer den här åtgärden direkt för att ha möjligheten att påverka situationen och begränsa eventuell smittspridning bland våra spelare, säger Leksands IFs junioransvarige Jesper Ollas.

Leksands IF fortsätter den ordinarie verksamheten för samtliga övriga lag inom föreningen med fortsatta strikta förhållningsregler enligt Svenska Ishockeyförbundets verksamhetsprotokoll som tagits fram med hänsyn till coronapandemin, samt de interna styrdokument som föreningen tagit fram för att förhindra smittspridning.

Richard Brasar