Supporterträff med bokrelease och Hockey-VM
Publicerad: 2019-05-15
Inbjudan
Leksands IF Supporterklubb bjuder in, medlemmar och alla andra, till en eftermiddag och kväll med hockey och nostalgi i fokus. På schemat står bland annat VM-hockey på storbild, samt bokrelease för Lars Ingels nya bok ”De kanadensiska bombflygarna och Leksands IF”, som kommer att säljas till specialpris denna kväll. Vi ses på Moskogen Hotell, Restaurang och Konferens, lördag den 18 maj.

Under eftermiddagen och kvällen kommer vi bland annat att bjudas på intervjuer med LIF-legendarerna från VM-laget 1977, trevlig musik i högtalarna, samt boksnack med författaren Lars Ingels.
En auktion kommer att anordnas med en matchtröja signerad av VM-hjältarna i vinstpotten. Intäkterna från auktionen och arrangemanget tillfaller ungdomsishockeyn i Leksands IF.
VM-matchen mellan Sverige och Schweiz visas på storbild, och självklart bjuds det på uppsnack och periodanalyser av LIF-legendarerna från VM-laget 77.
Legendarer på plats: Per-Olov Brasar, Göran Högosta, Ulf Weinstock, Hans Jax, Roland Eriksson, Bengt Lundholm, Nils Olov Djura Olsson och Mats Åhlberg.

Dag: Lördag, 18 maj.
Tid: Från kl. 16.00.
Plats: Moskogen. Specialpriser på boende denna helg. Ring 0247-146 00 och uppge koden "Supporterträff".
Arrangör: Leksands IF Supporterklubb.
Mat: Buffé serveras från kl. 17.30.
Storbilds-TV: VM-match, Tre Kronor – Schweiz, matchstart 20.15.
Konferencier: Johan Pellas.
Kostnad: 250 kronor/person. Swish: 070-238 32 02 eller SHB 6561 185 833 152. OBS! Det kostar ingenting om du inte vill delta vid middagen.
Anmälan: Anmäl dig (för middagen) till Ola Karlsson, Kalle Kava Andersson, eller Kjell Landén.
Det finns ett begränsat antal platser, så det är först till kvarn som gäller.
Frågor: Kontakta Ola Karlsson: 070-238 32 02.

De kanadensiska bombflygarna och Leksands IF

Vintern 1944 – mitt under brinnande världskrig – spelade Leksands IF åtta matcher mot Falu BS som var förstärkt med ett tiotal kanadensiska bombflygare som nödlandat eller kraschat i Sverige. Här fick LIF för första gången möta transatlantiskt motstånd. Kanadensarna spelade även i den första Dalaserien, det blev publikrekord direkt och hockeyn fick sitt genombrott i länet. Det var en säsong som skulle bidra till att för alltid förändra livet i Leksand!

Men vad var det egentligen som hände den där kalla krigsvintern? Det är en spännande historia som först nu berättas, där hemska fasor på krigsskådeplatserna tack vare flera ödets nycker förvandlades till en lek på hockeyplanerna i Dalarna. Vilka var flygarna, var kom de ifrån och vad hände med dem sedan? Författaren Lars Ingels har hittat dem och deras öden! Kanadensarna var med och befriade Europa och i boken vävs krigshistorierna ihop med ishockeyns tidiga utveckling i Leksand och Dalarna.

Specialpris på plats!

Boken på 248 sidor har över 200 bilder – och ges ut av Idrottsförlaget i samarbete med och till förmån för Leksands IF.
Självklart kommer det att vara möjligt att köpa boken på plats den 18 maj, då till specialpriset 250 kr (Ordinarie pris 295 kr) Dagen till ära kan den som vill också få boken signerad av författaren själv, samt de LIF-legendarer som finns på plats.

VÄLKOMNA!

Du som inte har möjlighet att vara på plats kan beställa din bok här

Leksands IF Supporterklubb