Marek förblir leksing
Publicerad: 2020-04-29
Leksands IF har kommit överens med den slovakiska forwarden Marek Hrivík om en förlängning av hans kontrakt. Det nya kontraktet sträcker sig över de kommande två säsongerna, till och med 2021/2022.

Marek Hrivík började sin karriär som juniorspelare i slovakiska MsHKM Zilina där han spelade i såväl J18- som J20-laget redan i ung ålder. Redan som 17-åring tog Hrivík en ordinarie plats i den slovakiska högstaligan då han stod för 14 poäng på 34 matcher med HK Orange 20 under säsongen 2008/2009. Inför säsongen 2009/2010 valde Hrivík att lämna hemlandet för spel med Moncton Wildcats i den kanadensiska juniorligan QMJHL, en klubb som han kom att spendera de kommande tre säsongerna i. Säsongen 2012/2013 var det dags för den första riktiga säsongen på seniornivå på nordamerikansk mark för Hrivík. Han skrev då kontrakt med New York Rangers, men spelade under säsongen för Connecticut Whale i AHL.

När Connecticut bytte namn till Hartford Wolf Pack till den nästkommande säsongen fanns Hrivík kvar i laguppställningen och fick under avslutningen av säsongen 2013/2014 även äran att representera Slovakien vid VM. Efter ytterligare en säsong i AHL fick Hrivík sedermera chansen i NHL då han under säsongen 2015/2016 gjorde debut för New York Rangers. Under hans första NHL-säsong blev det fem matcher med ett assistpoäng som facit, parallellt med spel i Hartford Wolf Pack i AHL. Säsongen därefter kom det att bli 16 framträdanden på NHL-nivå för Hrivík med två assistpoäng som facit. I AHL-laget blev han utsedd till assisterande lagkapten och stod där för en fortsatt fin poängproduktion. Inför säsongen 2017/2018 gick flyttlasset från New York Rangers till Calgary Flames organisation för Marek Hrivík. Det blev där tre matcher i NHL med Flames samt AHL-spel med farmarlaget Stockton Heat.

Inför säsongen 2018/2019 valde Marek Hrivík att återvända till Europa för spel i ryska Vityaz Podolsk i KHL. Efter en säsong i Podolsk blev Hrivík leksing när han i augusti skrev på för LIF. Hrivík stod under säsongen för 30 poäng (12+18) på 48 matcher och blev därmed bäste poängplockaren i herrlaget. Det nyskrivna kontraktet med Marek Hrivík sträcker sig över de kommande två säsongerna, till och med 2021/2022.

Marek Hrivík om att förlänga kontraktet med Leksands IF: -Jag är väldigt glad att få komma tillbaka till Leksand. Det är väldigt många fans som har skrivit till mig efter att jag lämnade Leksand och det har verkligen betytt mycket för mig. Jag ser fram emot att få komma tillbaka till alla härliga människor och spela inför de bästa supportrarna som finns återigen!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga kontraktet med Harek Hrivík: -Det är så jäkla roligt att Marek tror på det vi gör i Leksands IF och att han vill hjälpa föreningen att ta nästa steg under de kommande två åren. Marek känner för klubben och har en stor tilltro till det vi gör här. Han tillhörde en av våra absolut bästa spelare under förra säsongen, men han menar själv att det finns mer att plocka ut ur honom spelmässigt vilket såklart känns spännande.

Richard Brasar