Carter Ashton förlänger
Publicerad: 2021-03-16
Leksands IF har kommit överens med Carter Ashton om en kontraktsförlängning. Det nyskrivna kontraktet gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Carter Ashton kommer ursprungligen från Saskatoon i centrala Kanada och inledde sin karriär i de närliggande ungdomslagen. Som juniorspelare återfanns Ashton mestadels i Lethbridge Hurricanes, men under de avslutande junioråren även i Regina Pats och Tri-City Americans. I 2009 års upplaga av NHL Entry Draft valdes Ashton av Tampa Bay Lightning i den första rundan som 29:e spelare totalt.

Sin första seniorsäsong inledde Carter Ashton i Norfolk Admirals, men byttes under slutskedet av säsongen bort till Toronto Maple Leafs och fick även chansen vid 15 tillfällen i NHL redan som 20-åring. De kommande säsongerna varvades fortsatt med AHL-spel i Toronto Marlies och NHL-spel med Toronto Maple Leafs innan Ashton inför säsongen 2015/2016 valde att pröva lyckan på rysk mark då KHL-klubben Torpedo Nizhny Novgorod blev kanadensarens nya adress. Efter ytterligare en säsong i Novgorod har Ashton sedermera hunnit representera Lada Togliatti, Severstal Cherepovets och Dinamo Riga vid en säsong vardera i respektive klubb. På den internationella scenen har Carter Ashton under karriären hunnit representera Kanada vid ett J20-VM samt vid tre träningslandskamper med A-landslaget.

Under den innevarande säsongen har Carter Ashton hittills stått för 18 poäng (13+5) på 22 matcher. Det nyskrivna kontraktet gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2023/2024.

Carter Ashton om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Jag är glad över att vara en del av Leksands IF in i framtiden, och det är en ära att tillhöra en sådan historisk organisation. Ledningen och tränarna har skapat en fantastisk miljö som man verkligen vill vara en del av. Det finns ett bra ledarskap med rutinerade spelare och vi är en väldigt sammansvetsad grupp både i omklädningsrummet och på isen. Det skapar en speciell känsla och det är fantastiskt när alla har samma inställning, att vara ett framgångsrikt och vinnande lag. Stödet vi har från våra supportrar är verkligen något extra och jag ser fram emot att få se alla på plats i arenan igen så snart som möjligt.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om förlängningen med Carter Ashton:
-Carter Ashton har imponerat oerhört på mig. Han är en lugn och trygg kille som trivs extremt bra i Leksand. I Ashton har vi en spelare som älskar att ta pucken till mål, att vara framför mål och han är oerhört skicklig på att hitta returerna där inne. Dessutom besitter Ashton bra egenskaper genom sin skridskoåkning, han har bra storlek och tyngd och kan verkligen göra mål. Det är så kul att han vill stanna länge, att han tror hårt på det vi gör och ser framtiden med Leksands IF.

Här köper du ditt säsongskort till säsongen 2021/2022

Richard Brasar