Ben Thomas lämnar Leksands IF
Publicerad: 2022-02-10
Efter att Ben Thomas har haft svårt att spela till sig en ordinarie backplats i Leksands IFs herrlag har man nu kommit överens om att avsluta avtalet med den kanadensiske backen.

Ben Thomas anslöt till Leksands IF i början av september, och har under den innevarande säsongen representerat föreningen vid 32 SHL-matcher samt 6 CHL-matcher. Under dessa har Thomas stått för 4 poäng (2+2), men speltiden har varit pendlande under säsongens gång. Under november och december drog Thomas ett tungt lass i backuppsättningen då många spelare saknades på grund av skador och sjukdomar, men när frånvaroläget ljusnat avsevärt efter juluppehållet har Thomas speltid begränsats betänkligt. Under de 32 SHL-matcherna han varit ombytt har Thomas totalt snittat 13:42 i speltid per match.

När även August Berg närmar sig spel efter sin skadefrånvaro hårdnar konkurrensen på backsidan ytterligare, och man har därför gemensamt kommit överens med Ben Thomas om att avsluta avtalet som ursprungligen var skrivet över den innevarande säsongen, 2021/2022.

-Ben har fått begränsat med istid och haft svårt att få kontinuerlig speltid i vår uppställning. Därför har vi gemensamt kommit överens om att den bästa lösningen för båda parter är att avsluta avtalet. Vi önskar Ben stort lycka till i sin fortsatta hockeyresa, säger Leksands IFs GM Thomas Johansson.

Richard Brasar